Nádraí Praha - Vyehrad (Nádraí Praha - Vyehrad) - Nádraí Vyehrad
Beigetragen:
Jan TomáekVlaky, jedoucí z Prahy hlavního nádraí západním směrem, zastaví poprvé na Smíchově. Tato skutečnost má dnes ji více ne čtyřicetiletou tradici. Oko cestujícího nemusí být ovem nadáno zrovna bystrozrakem, aby si nepovimlo cestou něčeho jako nádraí. Zařízení se jmenuje PRAHA VYEHRAD a z provozního pohledu se jedná o výhybnu. Pomalu v zapomnění upadá role Vyehradu jako runé elezniční stanice, odbavující i cestující. Původně fungoval Vyehrad jako svého druhu nákladitě na praské spojovací dráze ze Smíchova na Hrabovku. Tato tra byla uvedena do provozu 15. srpna 1872 pouze pro nákladní dopravu. S přepravou osob se tady vlastně ani nepočítalo, konečnou plzeňské tratě měl zůstat Smíchov. Vyehrad má v rodném listu uvedeno datum 15. září 1872.
Růst elezniční sítě v Praze vak prvotní koncepci poopravil, a tak Vyehrad se o 16 roků později, v říjnu 1888, stává skutečným nádraím i pro cestující. Ti mohli vyuívat střízlivé budovy, jen v nejnutnějím míře pokrývající jejich potřeby. Tato situace byla trnem v oku městu a nenaplňovala radostí ani c. k. státní dráhy. V prvních létech XX. století proto původní tvář vyehradské stanice nahradila noblesní stavba nádraní budovy nové. Dobové prameny ji hodnotily jako jednu z nejvýstavnějích budov Vyehradu. Skutečností asi zůstane, e se jednalo o jednu z mála ryze secesních účelových staveb v Praze. Provoz v nové staniční budově zahájily c. k. státní dráhy v roce 1905. Název VYEHRAD změnil a protektorát, který vlastně vem praským nádraím přidal přídomek Praha. Od 4. května 1942 fungovalo tedy nádraí PRAHA VYEHRAD. A fungovalo spolehlivě a do 29. května 1960. Od tohoto dne, kdy jím proli poslední cestující, pravidelné osobní dopravě neslouí.
(Pavel Schreier o zapomenutých tvářích elezniční Prahy)
Eingegeben: 20.10.2016