Rustonka (Rustonka) - Popis a historie
Beigetragen:
Fanda PodzimekPraská akciová strojírna, dříve Ruston a spol. veobecně známá pod zkráceným lidovým názvem Rustonka, byl významný praský strojírenský podnik, který stával ve východní části Karlína na hranici s Libní, v prostoru zvaném vábky, mezi libeňskou Palmovkou a karlínskou Invalidovnou, na adrese Praha 8-Karlín, Sokolovská č. p. 268. lo o jeden z prvních strojírenských podniků v hlavním městě Praze. Poslední budova zanikajícího areálu závodu, někdejí kotelna s osmibokým cihlovým komínem, pocházející z poloviny 19. století, byla zdemolována na přelomu února a března 2014.
Pod prostorem bývalé továrny dnes prochází trasa B Praského metra mezi stanicí Palmovka a stanicí Invalidovna.
Na místě kdysi bývala přádelna. V roce 1832 zde přičiněním britských podnikatelů bratrů Thomasových vznikla továrna na parní stroje. Ta v roce 1850 přela do majetku významného britského podnikatele Josepha Rustona, jeho příjmení pak dalo firmě její trvalý název. Firma zpočátku vyráběla zejména kotle a parní stroje.
Joseph Ruston byl britský lodní stavitel a podnikatel v říční plavbě, provozoval Praskou paroplavební společnost. Jeho firma tehdy vyráběla na mnoha místech v Evropě zejména různá strojní zařízení a díly pro říční i zaoceánské lodě určená pro různé provozovatele v Rakousku i Německu. Stavěla se zde jak říční, tak a i námořní plavidla, zejména parníky, vyráběly se zde parní stroje určené nejen pro paroplavbu. Později, koncem 19. století, se zde začaly vyrábět i různé nýtované ocelové konstrukce, zejména pak ocelové mosty a ocelové stření příhradové konstrukce - pochází odtud například stření konstrukce praského Rudolfina či některé objekty na Praském výstaviti. Areál závodu byl z tohoto důvodu nadále roziřován o dalí budovy a výrobní haly.
S podnikem také úzce souvisel dnes ji zaniklý Karlínský přístav, jen zde byl provozován na jednom ze slepých ramen blízké řeky Vltavy. Do továrny také vedla elezniční vlečka z elezniční stanice Praha-Libeň dolní nádraí na dnes ji zrueném úseku trati Rakouské severozápadní dráhy. V sousedství, oddělen pouze ulicí vábky se nacházel areál vozovny Křiíkovy tramvaje. Ten slouil do roku 1965 jako trolejbusová vozovna a byl propojen spojovacími tratěmi jak s trolejbusovou tratí U kříeČakovice, tak s tratí VysočanyOhrada. Po zruení tratě do Čakovic (1965) byla zruena i spojovací tra a areál přestal být vyuíván jako trolejbusová vozovna.
Těsně před 1. světovou válkou v roce 1912 pak celý podnik přeel do vlastnictví Elektrických podniků hlavního města Prahy. Pro nové účely zde postupně byly zřízeny zcela nové provozy lakovna, truhlárna, gumárna, krejčovské dílny. Postupem doby zde byl vytvořen hlavní opravárenský a údrbářský podnik určený pro údrbu a opravy vech vozidel tehdejí městské hromadné dopravy v Praze. Pro tento účel dolo v roce 1913 k napojení areálu i na praskou tramvajovou sí ze Sokolovské ulice v prostoru mezi Invalidovnou a Palmovkou, tato kolejová tramvajová propojka slouila a do roku 1981. Dne 3. června 1984 zanikla jak sousedící elezniční tra, tak i na ni napojená elezniční vlečka.
Zpočátku se zde kompletně opravovaly předevím tramvaje a tramvajové vozy, později k nim přibyly i autobusy a trolejbusy, úplně naposled pak konstrukce tramvajových koleji - tramvajové výměny, kolejová kříení, kolejové splítky, kolejové oblouky apod. Nacházely se zde, mimo jiné, i krejčovské dílny, kde se ily sluební uniformy pro praské tramvajáky. Po druhé světové válce se firma a do roku 1994 stala součástí Dopravního podniku hlavního města Prahy.
1. dubna 1994 byl transformován na dceřinou společnost, která zde pod názvem Praská strojírna vyráběla kolejové konstrukce prakticky a do roku 2007, kdy dolo k demolici téměř celého objektu. Na začátku roku 2007 se celá společnost přestěhovala do nově zrekonstruovaného areálu v Praze 9-Vinoři a posílila svou pozici na trh
Od 60. let 20. století zde postupně s nárůstem nových kapacit a přesouvání výroby jinam docházelo k utlumování výroby, která zde definitivně zanikla na počátku 21. století. V roce 2005 padlo rozhodnutí o výstavbě nové dopravní komunikace s názvem Pobření III., která měla procházet právě těmito místy. V letech 2006 a 2007 byl areál závodu kompletně demolován, a na budovu kotelny s vysokým osmibokým komínem[2] pocházejícím z poloviny 19. století. Tento poslední cenný zbytek byl navzdory projektové studii a původní domluvě o památkové ochraně zdemolován developerskou společností J&T Real Estate koncem února 2014.[3] Na místě zaniklé továrny developer plánuje výstavbu administrativního centra s názvem Rustonka
(zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Rustonka )
Eingegeben: 12.9.2014