Teschner Mühle (Teschner Mühle) - Tešnovská přehrada (Přehrada Les Království)
Přispěl:
Marie LárováPo ničivé povodni z roku 1897, která zasáhla údolí Labe až po Pardubice, bylo rozhodnuto o výstavbě dvou vodních děl, jež by přívalové vody zadržely – přehrad Labská (u Špindlerova Mlýna) a Tešnovská (dnešní přehrada Les Království). Podklady pro stavební projekt začalo roku 1903 připravovat Technické oddělení pro úpravu řek v Praze, vedené stavebním radou Ing. Josefem Plickou. Stavba proběhla v letech 1910–1920 (zdržení způsobila první světová válka). Do konce roku 1914 měly být obě přehrady dostavěny. Labská byla, Tešnovská ne. Začala I. světová válka a cizí dělníci, Srbové, Chorvati a Italové se museli vrátit do své vlasti. Prováděly se pouze udržovací práce. Stavba byla dokončena až v roce 1918 a 1919. O dva roky později byla pod hrází budována malá vodní elektrárna, jejíž kapacita by asi z poloviny pokryla spotřebu elektrické energie v Obci Nové Lesy a v ZOO. Stavební část provedla firma J. V. Velflík a strojní zařízení dodala firma Fanta a Jireš (obě společnosti rovněž z Prahy). Náklady na stavbu přehrady činily 4,7 milionu rakouských korun. Po dokončení výstavby šlo o největší vodní nádrž v tehdejší Československé republice.
Hráz je gravitační oblouková, zděná z královédvorského pískovce. Šířka hráze v základu je 37 metrů a v koruně 7,2 m. Délka hráze v koruně je 218 metrů. Maximální výška hráze je 41,1 m, hloubka u hráze je asi 28 metrů. Nádrž je při zásobním objemu dlouhá 5,1 km a maximální zatopená plocha činí 85 hektarů (v běžném provozu 58,6 ha). Součástí přehrady byla od roku 1923 i vodní elektrárna o výkonu 2×600 kW. V roce 2005 byly vyměněny turbíny, nový výkon 2120 kW. Po koruně hráze vede silnice místního významu.
Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Vodn%C3%AD_n%C3%A1dr%C5%BE_Les_Kr%C3%A1lovstv%C3%AD a http://www.portaldvurkralovenadlabem.cz/prehrada-les-kralovstvi/
Vloženo: 30.1.2014