Vejprty - nádraí (Vejprty - nádraí) - Histrorie tratě Chomutov - Vejprty
Beigetragen:
Fanda PodzimekStavba horské dráhy do Vejprt byla velmi náročná, nebo se zde musely překonávat velké výkové rozdíly. Například Schmiedeberg-dnení Kovářská má svoji elezniční stanici 850 metrů nad mořem. Nejvyí bod trati leí více jak 900 metrů nad mořem a Chomutov má nadmořskou výku 352 metrů. Oproti nádraí v Kovářské leí chomutovská stanice o 498 metrů níe.
V elezniční stanici Křimov vybudovala Butěhradská společnost výtopnu s malou točnou pro lokomotivy. Zima roku 1871 přinesla uklidnění i do této části Kruných hor, které se jinak podobaly velkému lidskému mraveniti. S nastupující zimou se stavba dokončovala. Italové odjíděli domů a na trati se prováděli planýrovací práce. Konečně 15.února 1872 po několika zkuebních jízdách byla úředně dána do provozu tra Chomutov-Vejprty, i kdy pouze pro nákladní dopravu. Tra toti nebyla dokončena, nebo chyběl úsek z Vejprt do Annabergu. Zpodění na saské straně bylo způsobeno potíemi německé společnosti, co ona sama nerada přiznávala.
Slavného dne se tak dočkalo městečko Vejprty 1.srpna 1872, kdy sem přijel i slavnostně ozdobený vlak. Význam této tratě umocňovala veliká hlavní budova vejprtského nádraí. Na oslavu příjezdu prvního vlaku do Vejprt přilo nejen celé městečko Vejprty, ale i vichni obyvatelé z celého horského okolí.
Společnost Butěhradské dráhy pokračovala od února roku 1872 ve výstavbě spojovací dráhy z Křimova do Reitzenhainu. Protoe přípravné práce byly ji dokončeny dříve, mohla stavba započít ihned. Bylo vak nutné překlenout údolí u Hory Sv. ebestiána příhradovými mosty. Stavba se tak protáhla a do roku 1875. Dne 20.července 1875 vyjel po této trati první vlak. Tato tra byla pro přepravu uhlí podstatně vhodnějí ne tra přes Vejprty. Přesto po druhé světové válce v souvislosti se změnou politického systému přestala být vyuívána a zruena byla v polovině padesátých let. Poté slouila jetě jako vlečka a odstavovaly se zde nákladní vozy čekající na zruení nebo na opravy. Pro zajímavost je třeba dodat, e povolený nápravový tlak byl na této trati jetě o jednu tunu vyí ne na trati z Křimova do Vejprt. Celá délka tratě do Reitzenhainu činila 14,5 kilometru. Právně vak byla tra zruena a výnosem 22206/72 federálního ministerstva dopravy ze dne 12.10.1972.
V době veobecné devastace Kruných hor byly demolovány vechny staniční budovy a vechtry. Toto se nevyhnulo ani budovám na pouívané trati z Chomutova do Vejprt její současný stav je více jak alostný. V roce 1987 dolo k odstřelo největího příhradového mostu za bývalou stanicí Hora Sv. ebestiána. Jaké bylo překvapení, kdy se most po prvém odstřelu pouze otřásl a zůstal důstojně stát. Nakonec se střílelo třikrát a teprve poté se most zřítil k zemi. Veřejnost vak byla informována, e právě z důvodu patného stavu mostu hrozí jeho zřízení a je ho nutné odstranit. Druhý nedaleko stojící obdobný most setrval na svém místě a do počátku 90.let, poté byl ve velké tichosti snesen a likvidován.
Z Chomutova byla jetě vybudována vlečka do Krunohorských elezáren a tehdejí plynárny, co potvrzuje prozíravost naich předků. Vlečka je provozována dodnes.
I společnost Butěhradské dráhy přeila vznik Československa a Československých státních drah. Byla zestátněna a v roce 1924
-Jindřich Petráček ml.
Eingegeben: 15.9.2013