EinloggenEinloggen AnmeldenAnmelden  ĂˆeskyÈesky
Vejprty - nádraží (Vejprty - nádraží) - Histrorie tratě Chomutov - Vejprty

Beigetragen: Fanda Podzimek

Stavba horské dráhy do Vejprt byla velmi náročná, nebo se zde musely překonávat velké výškové rozdíly. Například Schmiedeberg-dnešní Kovářská má svoji železniční stanici 850 metrů nad mořem. Nejvyšší bod trati leží více jak 900 metrů nad mořem a Chomutov má nadmořskou výšku 352 metrů. Oproti nádraží v Kovářské leží chomutovská stanice o 498 metrů níže.

V železniční stanici Křimov vybudovala Buštěhradská společnost výtopnu s malou točnou pro lokomotivy. Zima roku 1871 přinesla uklidnění i do této části Krušných hor, které se jinak podobaly velkému lidskému mraveništi. S nastupující zimou se stavba dokončovala. Italové odjížděli domů a na trati se prováděli planýrovací práce. Konečně 15.února 1872 po několika zkušebních jízdách byla úředně dána do provozu tra Chomutov-Vejprty, i když pouze pro nákladní dopravu. Tra totiž nebyla dokončena, nebo chyběl úsek z Vejprt do Annabergu. Zpoždění na saské straně bylo způsobeno potížemi německé společnosti, což ona sama nerada přiznávala.

Slavného dne se tak dočkalo městečko Vejprty 1.srpna 1872, kdy sem přijel i slavnostně ozdobený vlak. Význam této tratě umocňovala veliká hlavní budova vejprtského nádraží. Na oslavu příjezdu prvního vlaku do Vejprt přišlo nejen celé městečko Vejprty, ale i všichni obyvatelé z celého horského okolí.

Společnost Buštěhradské dráhy pokračovala od února roku 1872 ve výstavbě spojovací dráhy z Křimova do Reitzenhainu. Protože přípravné práce byly již dokončeny dříve, mohla stavba započít ihned. Bylo však nutné překlenout údolí u Hory Sv. Šebestiána příhradovými mosty. Stavba se tak protáhla až do roku 1875. Dne 20.července 1875 vyjel po této trati první vlak. Tato tra byla pro přepravu uhlí podstatně vhodnější než tra přes Vejprty. Přesto po druhé světové válce v souvislosti se změnou politického systému přestala být využívána a zrušena byla v polovině padesátých let. Poté sloužila ještě jako vlečka a odstavovaly se zde nákladní vozy čekající na zrušení nebo na opravy. Pro zajímavost je třeba dodat, že povolený nápravový tlak byl na této trati ještě o jednu tunu vyšší než na trati z Křimova do Vejprt. Celá délka tratě do Reitzenhainu činila 14,5 kilometru. Právně však byla tra zrušena až výnosem 22206/72 federálního ministerstva dopravy ze dne 12.10.1972.





V době všeobecné devastace Krušných hor byly demolovány všechny staniční budovy a vechtry. Toto se nevyhnulo ani budovám na používané trati z Chomutova do Vejprt jejíž současný stav je více jak žalostný. V roce 1987 došlo k odstřelo největšího příhradového mostu za bývalou stanicí Hora Sv. Šebestiána. Jaké bylo překvapení, když se most po prvém odstřelu pouze otřásl a zůstal důstojně stát. Nakonec se střílelo třikrát a teprve poté se most zřítil k zemi. Veřejnost však byla informována, že právě z důvodu špatného stavu mostu hrozí jeho zřízení a je ho nutné odstranit. Druhý nedaleko stojící obdobný most setrval na svém místě až do počátku 90.let, poté byl ve velké tichosti snesen a likvidován.

Z Chomutova byla ještě vybudována vlečka do Krušnohorských železáren a tehdejší plynárny, což potvrzuje prozíravost našich předků. Vlečka je provozována dodnes.

I společnost Buštěhradské dráhy přežila vznik Československa a Československých státních drah. Byla zestátněna až v roce 1924
-Jindřich Petráček ml.




Eingegeben: 15.9.2013



Kommentar und weitere Informationen


Kein Datensatz

 Kommentar und weitere Informationen
Name:
E-mail:
Pokud chcete automaticky zaslat odpovědi, uveďte Vaší emailovou adresu (v platném tvaru např. ja@seznam.cz). V rámci antispamové ochrany nebude Vᚠemail nikde zobrazen. Poslouží pouze pro automatické zaslání odpovědí na Vᚠpříspěvek.
Thema:
Kommentar/Präzisierung:  
KOMENTAR NEBYL ULOZEN !!!
V rámci ochrany proti spamovým příspěvkům opište číslo 69 do následujícího políčka:

   


Processing time: 179 msec.
IP address = 3.128.79.4
desktop version