staré nádraží Duchcov (staré nádraží Duchcov) - Historie
Přispěl:
Fanda PodzimekŽelezniční stanice staré nádraží Duchcov, začátek Kozí dráhy, provoz zahájen 18.7.1867. provoz do Mostu zahájen 8.10.1870.
1867 Ustecko teplická dráha prodloužena do Duchcova
1868 zahájena doprava na trati Teplice - Duchcov ,
1870 8.10. - Duchcov – Most - Chomutov
V Duchcově začínala tzv.Kozí dráha /společnost Duchcovsko-podmokelské dráhy /
1898 bylo původní duchcovské nádraží nahrazeno stavbou architekta Hermanna Rudolfa
1872 zahájen provoz nákladní dopravy Duchcov staré n.-Světec , 1879 zahájen í veškerého provozu Ledvic, Rudolph, Hermann - architekt, stavitel,
Železniční trať společnosti A.T.E Ústecko-teplická dráha (německy: Aussig-Teplitzer Eisenbahn)
Po skončení prusko-rakouské války v r. 1866 začaly práce na prodloužení trati z Teplic do Duchcova. První vlak na duchcovské nádraží vjel r. 1867 a do r. 1870 bylo dokončeno spojení do Mostu a Chomutova. V r. 1872 byla postavena Duchcovsko-podmokelská a Pražsko-duchcovská dráha a v r. 1873 začaly jezdit vlaky na trati Plzeňsko-březenské. Hustá železniční síť umožnila rozvoz uhlí ze snadno přístupných ložisek, na Duchcovsku nastalo údobí horečné těžby. Mezi nádražím v Duchcově a dolem Hartmann v Ledvicích bylo 10. 4. 1881 instalováno první telefonické spojení v Čechách. Původní budova nádraží brzy nestačila, a tak bylo již v roce 1898 postaveno nové nádraží, navržené významným teplickým architektem Hermannem Rudolphem. Stavebníkem byla společnost ATE (K. k. Aussig-Teplitzer Eisenbahn Gesselschaft). V květnu 1867 projel duchcovským nádražím první vlak a železnice, po třech letech propojená až do Chomutova, měla spolu s rozvojem dolování hnědého uhlí největší vliv na rozvoj Duchcova. Již také proto, že trať Duchcovsko-podmokelská jej spojila se Saskem, Pražsko-duchcovská dráha s Prahou a Plzeňsko-březenská vedla na Žatecko a Plzeňsko. Není proto divu, že první telefonní spojení v Čechách spojovalo ode dne 10. dubna 1881 duchcovské nádraží s ledvickým dolem Hartmann.Dne 25.května 1968 jel poslední vlak, úsek Osek-Duchcov byl zrušen kvůli důlní činnosti.
Na trati do Ledvic byl provoz ukončen v roce 1962, trať do Mostu byla přeložena v roce 1968. Původní budova nádraží brzy nestačila, a tak bylo již v roce 1898 postaveno nové nádraží, navržené významným teplickým architektem Hermannem Rudolphem. Stavebníkem byla společnost ATE (K. k. Aussig-Teplitzer Eisenbahn Gesselschaft). V květnu 1867 projel duchcovským nádražím první vlak a železnice, po třech letech propojená až do Chomutova, měla spolu s rozvojem dolování hnědého uhlí největší vliv na rozvoj Duchcova. Již také proto, že trať Duchcovsko-podmokelská jej spojila se Saskem, Pražsko-duchcovská dráha s Prahou a Plzeňsko-březenská vedla na Žatecko a Plzeňsko. Není proto divu, že první telefonní spojení v Čechách spojovalo ode dne 10. dubna 1881 duchcovské nádraží s ledvickým dolem Hartmann. Na trati do Ledvic byl provoz ukončen v roce 1962, trať do Mostu byla přeložena v roce 1968. Doklad typu dobové uzlové železniční stanice, objekt regionální průmyslové historie, zchátralá.
Nádraží není využíváno 1881 a mimořádně hodnotná industriální architektura bez památkové ochrany, která by třeba vlastníka vedla k ohleduplnějšímu zacházení, se stává ruinou.
Vloženo: 31.8.2013