elezniční areál Holeovice-Bubny (elezniční areál Holeovice-Bubny) - Krátce
Beigetragen:
Fanda Podzimekani ne tak nedostatek prostředků na opravy a přestavbu, jako spí tlak peněz na uvolnění lukrativních stavebních parcel představuje aktuální nebezpečí pro průmyslové dědictví. K nejohroenějím patří bývalé průmyslové areály v Praze a ve velkých městech, například bývalá praská nádraí. budovy a elezniční zařízení společnosti státní dráhy (steG) slouily spolu se stanicí a výtopnou butěhradské dráhy (beb) přes 100 let jako největí praské dvojnádraí, z něho postupně vycházely důleité vlečky do holeovické obecní plynárny (1889), do městských jatek (1895) a zejména do překladitě v holeovickém obchodním přístavu. beb zde provozovala koncové nádraí od dubna 1868, steG pak v letech 18701873 vybudovala své vlastní nákladové a seřaďovací nádraí, rozlehlé dílny a lokomotivní depo. drání budovy (výpravna, vodárna, dvě výtopny ad.), postavené podle vzorového projektu známého vídeňského architekta Wilhelma von Flattich (18261900), 2004 kolem 1885 se vyznačují fasádami s motivy rených cihelných prvků na hladké omítce a sedlovými střechami s vyřezávanými trámy. v rozměrné hale dílen (160 × 65 m), její krovy nese 136 litinových sloupů, se opravovaly nejprve nákladní vagony, po zřízení lakovny a sedlárny i osobní. význam nádraí postupně klesal a nakonec je nahradilo nové nádraí Praha-Holeovice. v roce 2006 České dráhy pozemky prodaly developerské společnosti, patřící holdingu orco včetně objektů, z nich několik nejcennějích mK prohlásilo za kulturní památky. Památková ochrana vak byla v roce 2008 na ádost majitele zruena a na větinu objektů je ji vydán demoliční výměr
Eingegeben: 31.8.2013