Lanovka a eskalátor na Letnou (Lanovka a eskalátor na Letnou) - Historie lanovky a eskalátoru
Přispěl:
Vladimír KrausZrušená pozemní lanovka Praha - Letná
Všeobecná výstava, která se konala v roce 1891 v Praze přinesla pro Čechy celou řadu dopravních primátů. Kromě již známého uvedení první elektrické tramvaje v Čechách „zavinila“ výstava také stavbu dvou lanových pozemních drah. Kromě notoricky známé lanovce na Petřín to byla ještě podstatně méně známá lanová dráha na Letnou. Ta přitom byla otevřena jako první, konkrétně 30.května 1891. Její dolní stanice se nacházela u dnešního Švermova mostu (čili tam, kde začíná dnes Letenský tunel) a vedla při pohledu od řeky šikmo vlevo. Dole na ní navazovala koňka, nahoře pak již zmíněná Křižíkova elektrická tramvaj. Lanová dráha byla postavena od samého počátku jako dvojkolejná, tedy bez výhybek. Rozchod byl 1000 metrů, uprostřed byla v souladu s tehdejším zvyklostmi položena Abtova ozubnice, používaná pochopitelně jen při brzdění. Na celé délce trasy 109 metrů bylo průměrné stoupání 370 o/oo. Pro pohon byl vybrán již dříve popsaný systém vodní převahy. Pro jednu jízdu bylo potřeba zhruba 5 metrů krychlových vody, což pochopitelně kladlo značné nároky na vodovod v horní stanici. Původně se počítalo s provozováním lanovky jen po dobu výstavy, ale nakonec zůstala v provozu i nadále. V roce 1900 pak převzaly provoz tehdejší Elektrické podniky král.hl.m.Prahy, které od počátku uvažovaly o přestavbě na elektrický provoz - což se stalo v roce 1903 podle Křižíkova návrhu. Někdy v roce 1915 (přesnější datum není známo) byl provoz lanovky zastaven pro nedostatek pracovních sil. Zařízení lanovky ovšem zůstalo na svém místě. Po skončení I.sv.války se očekávalo „brzké“ zahájení provozu, ale k tomu nedošlo, naopak, v roce 1922 byla lanovka úředně zrušena. Dopravní zařízení tu nezaniklo. Byl vypracován projekt na stavbu „pohyblivého chodníku“, který se podařilo vybudovat v letech 1924-1926 soukromým provozovatelem. Šlo vlastně o zastřešený eskalátor, stejného principu jako dnešní, ovšem ještě v primitivní podobě, m.j. s dřevěnými schody. Podle nájemní smlouvy ho měly v roce 1935 do svého majetku získat bezplatně dopravní podniky. Eskalátor sice s mnoha problémy přežil do tohoto roku 1935, takže ho dopravní podnik ještě (násilně) převzal do svého majetku, ale vzhledem ke katastrofálnímu technickému stavu byl zastaven dnem 27.srpna 1935 provoz. Zbytky technického zařízení lanovky i eskalátoru zanikly při stavbě letenského tunelu v letech 1949-1951. V dnešní době jsou k shlédnutí pouze zbytky opěrných zdí v horní části trasy. Zájemcům o bližší podrobnosti ale lze doporučit návštěvu muzea DP ve vozovně Střešovice, kde od začátku jara 1997 stojí vypracován věrný model lanovky a okolí.
R. Bílek
Lanovka je v provozu :
Zrušena
Technické parametry lanovky :
Typ lanovky : osobní pozemní lanová dráha kyvadlového systému s pevným uchycením 40-místných vozů (PL-40)
Výrobní typ : -
Rozchod : 1000 mm
Umístění pohonu : -
Systém napínání : -
Přepravní kapacita : 920 osob/hod
Šikmá délka : 109 m
Vodorovná délka :
Dolní stanice :
Horní stanice :
Převýšení : 38 m
Výkon hlavního pohonu : 2 x 38 kW
Průměr dopravního lana : 30 mm
Maximální dopravní rychlost : 1,2 m/s
Čas jízdy : 1,8 min 108 s
Kapacita vozu : 40 osob
Počet vozů : 2
Výrobce : Ringhoffer
Zařízení bylo v provozu od roku : 1891 do roku 1916
Rekonstrukce byla v roce : 1902-03 - rekonstrukce původního systému vodní převahy na elektrický
Přispěla: Markéta Janečková
Vloženo: 18.6.2013