Kirchberg (Kostelní) - Převzato z knihy Václava Kotěovce - Pohledy do historie obcí Kraslicka
Beigetragen:
Miroslav LandaPoprvé se Kostelni připomíná spolu s Luby v roce 1158 jako osada Lubskeho újezdu v listině, kterou řezenský biskup Hartwig potvrzuje cisterciáckému kláteru Waldsassen desátek z Lubů (Schonpach) a Kostelní (Chirchberc) s celým lesem v okolí. Od té doby patřila Kostelní vdy k panství lubskému a sdílela s ním jeho historické osudy. Ji tehdy tu stál, jako filiálka lubské fary, kostel sv. Ägidi. V nejstarím farském zápisu řezenského biskupství z roku 1326 jsou mimo jiné uvedeny kostely sv. Nicolaie v (Mark)Neukirchenu, Sv. Michaelise v Adorfu, Sv. Michaelise v Brambachu, Sv. Ondřeje v Lubech a sv. Ägidi v Kameni. Roku 1199, jak uvádí Gradl v Monumenta Egrana, byl do Kostelní kláterem Waldsassen dosazen jeho úředník Viricus, officiatus de Chirchberg. V roce 1184 je Kostelní zmiňována jako Kirchberch, 1199 Chirgberg a 1348 jako Kirchberg.
Kostelík sv. Jiljí (patron kolonistů) zde byl jistě u před rokem 1158, co dokazuje sám název osady. Lze předpokládat, e byl postaven ji na samém začátku cisterciáckého kolonizačního díla, tedy někdy kolem poloviny 12. století, v okruhu chebské stavební huti. Je moné i to, e tu stála nejdříve kaple, byla postupně zvětována a přestavěna na kostel. Do Lubů odtud bylo poměrně daleko, a tak slouil jako filialni pro obyvatele přifarených osad. Nezachoval se nám ve své původní podobě románské.
Celé území a do roku 1501 patřilo k řezenské diecézi, i kdy bylo součástí Čech. 1433 patřily fary Luby a Kámen k chebskému děkanátu. Po husitských válkách nebyla tato oblast Kostelní pro svou chudobu osazena farářem. V záznamech řezenského biskupství z roku 1459 je u Kamene poznámka, e zde dlouhý čas řádná bohosluba nebyla vykonávána. V roce 1471 byl v klatebním listu papee Sixta IV. zmiňován farář z Lubů a Kamene jako postiený klatbou. Bylo to na konci vlády Jiřího z Poděbrad, kdy papeem ji byla zruena kompaktáta a neposluní kněí dáni do klatby. Pro nás to je důkazem, ze fara byla v té době opět obsazena. Posledním farařem před reformaci zde byl Petrus Langnikl a svůj úřad opustil v roce 1522. Přes hranice sem přila reformace a rychle se ířila. I Kámen s přilehlými osadami byl na celých sto let luteránský. 1540 sem byl dosazen jako farář Michael Schedel z Adorfu, po něm následoval Johann Rebhun z Eichichtu a zůstal zde do roku 1578. Podle pamětní knihy fary Lubů a Kamene vyplývá, e od roku 1658 byl ustanoven pro faru Kámen a Luby misionář a řádový kazatel Vinzenz Wiessendt. Uvádí se v ní:
Po zmatcích třicetileté války byl 1656 oltář kostela v Kameni vysvěcen a kostel navrácen katolickým bohoslubám. Zůstal vak jen filiálním lubského kostela do 1740. Matriky tu začínají rokem 1659.
V roce 1913 budova fary spolu s hospodářskými budovami úplně vyhořela. Oheň zničil vechny staré kroniky a nejstarí matriky. Nová fara pak byla postavena v roce 1924, avak ji bez hospodářských budov. Základy staré fary byly poloeny v roce 1695, ale po dostavbě v ní bydlel kolní mistr
učitel. Skola sama byla pak umístěna v oputěné původní faře. Byla dřevěná a na jejím místě byla V roce 1807 postavena nova zdena skola. Inspekcni zprava z 1. srpna 1788 nas lnformu)e o ))1 tehdej í nevalné úrovni a poměrech. Vyučovali farář Benedikt Krippner, kaplan Franz Philipp a učitel Joh. Georg Hoyer. Bylo mu 58 let a učil ji 42. rokem. V Kameni byl od roku 1788. V roce 1825 sem do kol y docházelo z Valtéřova 35 dětí, z Čiré 21, Kamene 77. Celkem měla kola 133 áků (opakovací kola měla v roce 1793 75 áků). Vyučování ve dvou třídách probíhalo od 8 do 11 a od 1 do 3 hodin. V roce 1826 zde působil učitel Wenzel Hoyer, správcem byl 63 letý J. W. Fischer. Do koly sem ale nedocházely děti Z Liboce (25) a z Mlýnské (14). Tyto obce si ustanovily pro výchovu dětí pokoutní učitele. V Liboci to byl Joh. Sandtner a v Mlýnské Joh. Rölz. Kadý z nich dostával 71 zlatých 12 krejcarů ročn ího platu. koly to byly tzv. putovní bez stálé kolní budovy či místnosti a výuka probíhala střída- vě v jednotlivých staveních. V Kostelní měla kola od roku 1891 tři třídy.
Jaké dalí zprávy nám jetě historie o samotné Kostelní zanechala: ve likovském Loketském urbáři se zde k roku 1523 připomínají čtyři poddaní (mezi nimi jeden mlynář), kteří platili vrchnosti větinou jednu a čtyři kopy (jen jeden platil 40 malých groů) výkupného z roboty. Vedle toho vak museli platit vrchnosti jetě dalí mení poplatky, tzv. pozemkovou čini za panské, a to kadý podd any o sv. Michalu asi od ctyr do devatenacti grosu a poplatky zvane lneny gros (flags groschen), o Sv. Valpurze pak jetě jeden a tři groe. Dále se v urbáři mluví o povinnostech poddaných kácet a vozit dříví do Lubů, o hrdelním soudu a s ním spojených poplatcích, o sklízení sena, dolování, lovu ptáku (čibě) a s tim souvisejicích dávek vrchnosti na panstvi.
Po třicetileté válce patřila Kostelní a řada sousedních vsí nějaký čas k písnickému panství hartenberskému, jeho majitelkou byla (1654) svobodná paní Polyxena Marie z Písnice, zčásti pak ke Kraslicím (v příloze Berní ruly). Potom se celá oblast zase vrátila k Lubům. V roce 1847 bylo v Kostelní 29 domů s 253 ovyvateli. Počítala se jako obec s osadami Kámen a Počátky. Kostel sv. Jiljí, fara a kola se počítaly k osadě Kámen. Ke Kostelní patřil stranou leící selský dvůr Leibitschgrund, pravděpodobně část obce mezi Kostelní a Počátky, leící západně od pramenů Libockého potoka, se sedmi domy, 36 obyvateli a břidlicovým lomem.
Kámen, Počátky a Kostelní byly v roce 1847 samostatnými obcemi s rychtáři, rovně tak i Černá (přifařená k Lubům), Valtéřov, Čirá a Mlýnská. Podle nového zřízení byly pak obce Kostelní, Čirá, Kámen, Počátky a Valtéřov spojeny v jednu obec, a to a do roku 1919 (7. července), kdy se vechny zase staly samostatnými obcemi. Obyvatelé se vedle zemědělství věnovali i domácí výrobě (dřevěné hudební nástroje a jejich části), několik jich hledalo práci v továrnách v Erlbachu v sousedním Německu. Četnickou posádku tu tvořili tři, finanční oddělení pak čtyři mui. V roce 1886 zaměstnával Ignaz Sandner asi třicet dělníků při těbě dobré stření břidlice. V roce 1930 bylo v Kostelní 64 domů a 350 obyvatel. Do zdejí trojtřídní koly docházelo 120 áků, V místě byla dál finanční strá a četnická stanice, autobus jezdil do Kraslic čtyřikrát denně. Byly zde dvě hospody jedna s velkým tanečním sálem, druhá se sálem mením, ale s přistavěným řeznictvím. Turisté si oblíbili hostinec Schau mal eini, který stál blízko kostela a koly, nebo se tu nabízelo příjemné posezení na verandě a bylo moné poslouchat melodie velkého orchestrionu. Byly zde dále dva obchody se smíeným zboím, jedno samostatné řeznictví a jeden krejčí. A do konce druhé světové války tady starostoval Engelbert Schuster, který vedl i potu.
Na potoce stály dva mlýny horní a dolní. V Kostelní samotné bylo sedm sedláků, kteří vlastnili pozemky o výměře větí 20 hektarů. Ostatní obdělávali plochy mení. O odbyt mléka se starali dva mlékaři, kteří mléko zakoupené od sedláků vozili do Kraslic, kde je prodávali.
V obci probihal bohaty kulturni a spolkovy ivot. Působili tu dobrovolní hasiči (od roku 1912), hudebníci, pěvecký spolek, sportovci i veteráni.
Po roce 1945 byla obec, a dosud známá podjménem Kirchberg, přejmenovana nejdříve na Kostelec u Kraslic, později pak na Kostelní. Bylo v ní napočítáno 350 obyvatel. V osadě Kámen ilo 98 obyvatel a byla tam zřízena stanice Sboru národní bezpečnosti (SNB). Po roce 1946 byla i odtud větina německých obyvatel odsunuta, co mělo za následek devastaci obce. Nových osídlenců sem toti přilo jen málo. Kdy pak po roce 1949 zde bylo zřízeno hraniční pásmo, staly se Vysoký kámen a dalí okolní krásná místa s přírodními zajímavostmi nepřístupnými pro turisty. Osada se začala vylidňovat a dolo i ke zruení zdejí jednotřídni koly. Chátrat začal i historicky cenný kostel a vzrůstala obava, e propadne zkáze. Byl několikrát vykraden. Zmizely jesličky, sochy, obrazy.
A V roce 1990 sem přijel pan Franz Sandner, který se narodil v Počátkách, ije ale teď v Hohenfelsu V Německu. Kdy viděl, v jakém stavu se kostel nachází, rozhodl se, e se postará o jeho obnovu. Zorganizoval sbírky mezi bývalými farníky, sám přispěl značnou částkou a dohlíel osobně na postup stavebních prací. Dne 1. září 1991 zde mohla být opět uspořádána slavnostní me, která se od té doby kadoročně opakuje vdy začátkem září. To je také jediný den v roce, kdy je v obci trochu ivo. Po zbytek roku pak Kostelní připomíná oputěnou, pomalu a jistě vymírající osadu. Zbylo tu 12 domů a 18 chat. Trvale je tu hláeno jen deset obyvatel.
Eingegeben: 24.11.2012