Kyselka (Giesshübl Sauerbrunn) - Zajímavosti z kolejové dopravy
Přispěl:
Jan TomášekDvě stříbrné linky - už zdaleka ne spojité - kolem chátrajících lázní...
Lázně Kyselka pro veřejnost - tehdy hlavně pro děti - dosloužily na počátku devadesátých let a již o několik let dříve skončila i doprava minerálky zdejší úzkorozchodnou drážkou. Její trať vycházela z bývalé stanice Kyselka společně s normálně rozchodnou železniční vlečkou. Za mostem se obě dráhy od sebe oddělily – vlečka pokračovala do Mattoniho podniku na zpracování minerálních vod – úzkorozchodka se stáčela k budovám lázní.
Další zajímavosti kolejové dopravy se skrývaly v přilehlých stráních – a to dvě nákladní pozemní lanovky. Šířka lanovkových vozíků odpovídala nejdelšímu rozměru přepravky na láhve s minerálkou, rozchod kolejí jako u drážky shodně 450 mm, délka tratí pouze kolem 30 m. Jedna z lanovek byla provozována v údolí Ohře od kolonády směrem k Ottovu prameni, druhá stoupala z bočního údolí Lomnice za výrobním areálem k Prameni Löschnerovu. Obě byly řešeny jako dvoukolejné – s krytými staničními prostorami. Veškeré tvarosloví odpovídalo době svého vzniku na přelomu 19. a 20. stol. - ostatně jako celé lázně spojené se jménem původního vlastníka, dobře známého právě z etiket zdejší minerálky.
Lanovka k Ottovu prameni je patrná i na zde publikované pohlednici - provoz druhé lanovky - k Löschnerovu prameni - zachycuje třeba dobový film o lázních Kyselka prezentovaný rovněž na internetu.
Vloženo: 7.4.2012