Karlovy Vary horní nádraží (Karlsbad Obere Bahnhof) - Buštěhradské nádraží
Přispěl:
Jiří HemmerPočátek historie horního nádraží v Karlových Varech se datuje k roku 1870. Tehdy dorazila stavba Buštěhradské dráhy do Karlových Varů. Majestátní budovy se tyčily nad městem až do osudného dubna 1945 a kromě změn ke kterým docházelo v kolejišti v souvislosti s výstavbou vedlejších tratí se samotných budov nic nedotklo. Nálet na Karlovy Vary, který zdemoloval velkou část budov a přilehlé Bahnhofstrasse /dnes Sokolovská ulice/ a hrázděnou výtopnu přilehlými budovami na dolním nádraží, vypadá z dnešního pohledu jako velmi dobře promyšlený. V poválečné době se počítalo s motorizací lokálek a tak samotné depo pro parní lokomotivy by stejně ztratilo svůj význam. Redukce mohutných budov Karlovarského horního nádraží a ulice v Rybářích mohla poukazovat na poválečné potřeby a nejkratší cestu viaduktem přes údolí Rolavy do Dvorů. Letci z Anglie ovšem povětšinou skončili v Jáchymovských dolech nebo zůstali v exilu. Navíc při přeložkách kvůli těžbě uhlí na Sokolovsku vždy zvítězila nejlevnější varianta a nikdo se nezabýval předválečnými a válečnými plány, ostatně kromě této možnosti existovala ještě další přes Starou Roli, Chodov, Nové Sedlo, Loket, Staré Sedlo a Sokolov, anebo kombinace obou přes Dvory a Chodov. Dnes se podobné projekty jeví jako mnohem výhodnější, kvůli snahám ČD omezovat z důvodu úspor provoz na vedlejších tratích. Momentální stav Karlovarského horního nádraží je minimálně zarážející. Stará budova se má místo dostavby bourat a na jejím místě má stát nová budova vystřižená z nějaké sci-fi. Po vpádu ruských podnikatelů, kteří ničí Karlovy Vary a okolí rychlostí blesku a s bezohledností sobě vlastní bude toto řešení jenom dalším hřebíkem do rakve Karlových Varů. Jakoby nestačilo, že zničili spoustu domů v lázeňské čtvrti, nezajímají je ani rozhodnutí magistrátu města. Jak si to mohou dovolit není jasné, když tu nemohou vlastnit jako cizinci žádný majetek. Rozlučte se s Vary v tichosti. Nebudou už žádné Karlovy Vary, budět moroz. Nová "budova" už stojí, přes protesty se postavila tak jak chtěli. Úpravy trati na Prahu s cílem zajistit rychlé spojení na Karlovy Vary neprošly, na novou haluznu-jinak nevím jak tuto nedůstojnost nazvat, peníze byly. O nás bez nás. Zlaté Rakousko-Uhersko se svým systémem, který stačilo pouze rozvíjet.
Vloženo: 25.3.2012