Göding-Synagoge (Hodonín-synagoga) - idovské ghetto v Hodoníně a zdejí synagoga
Beigetragen:
Pavel FrýdaPrvní písemná zpráva o přítomnosti idů v Hodoníně pochází z r.1564, tehdy vak bylo ghetto* severně od centra města. S nástupem protireformace od r.1622 a po třicetileté válce, kdy z města museli odejít utrakvisté** (zejména moravtí bratři), nabídla oputěná sídla vrchnost idům. Tehdy vzniklo nové ghetto na na místě nazvaném idovský ostrov mezi rameny řeky Moravy, mezi vrchnostenským hradem a křesanským jádrem města. Pro tradiční idovské obchodování to byla poloha výhodná, přes mosty Hrubý a Mlýnský tudy vedla hlavní obchodní cesta do Uher. Místo vak postihovaly časté povodně (1690,1747, 1751) a dalí metlou tehdejích měst bývaly časté poáry (1682, 1690, 1746, 1753, 1771, 1802), nebo se oheň po dokových a indelových střechách snadno ířil. Ghetto bývalo samosprávné, v jeho čele stával rychtář a 4-5 konelů. S výjimkou let 1774-87, kdy byli idé na čas císařovnou Marií Terezií z města vypovězeni, trvalo idovské osídlení v Hodoníně kontinuálně a do německé nacistické okupace. Ghetto bývalo přelidněné a zástavba byla značně hustá, domy a domky oddělovaly jen úzké uličky, bez zahrádek a hospodářského zázemí, v průměru ilo v jednom domě 4-5 rodin, počet domů je uváděn okolo 30. Po občanské a hospodářské emancipaci idovského obyvatelstva po r.1848 se poměry odchodem některých rodin zlepily a obyvatelstvo idovského ostrova ji bylo smíené. Bývalé ghetto bylo po r.1945 postupně zbořeno, ramena řeky Moravy byla zasypána a po r.1970 zde bylo postaveno panelové sídlitě.
idovské obyvatelstvo bylo v Hodoníně poměrně početné, v r.1584 zde ilo 10 rodin, v r.1592 u to bylo 16 rodin, v r.1773 pak 93 rodin s 339 osobami, po vypovězení idů v r.1774 se smělo v r.1782 vrátit jen 13 rodin. V revolučním r.1848 bylo ve městě napočítáno 109 obyvatel idovské víry, v r.1880 to bylo 567 osob (8% obyvatelstva), nejvyí počet idů uvedla statistika v r.1910, kdy se jednalo o 979 osob (8%), méně vyznavačů judaizmu uvedlo poslední předválečné sčítání obyvatelstva v r.1930 kdy to bylo 670 osob (4%). idé v Hodoníně se sdruovali v několika spolcích, tradičním byl pohřební spolek Chevra kadia (hebr.Svaté bratrstvo) zaloený ji v r.1682, akademický spolek Gamala (zaloen 1903) a sportovní klub Makkabi***.
Konec idovskému osídlení učinila vak německá nacistická okupace. V průběhu holocaustu zahynulo 217 obyvatel idovského původu. Nejprve byli deportováni ze sběrného střediska v Uherském Brodě transportem Co dne 27.1.1943 (měl 1000 osob, přeilo 64 osob) a následně naprostá větina z nich byla zahubena v osvětimských plynových komorách. Zahynuly celé rodiny-Bergerova, Bockova, Bondyho, Braunova, Frankova, Goldschmiedova, Grünbaumova, Hanselova, Herákova, Herzkova, Kohutova, Körnerova, Krakauerova, Kutscherova, Lamplova, Lechnerova, Löwenrosenova, Mahrerova, Morgensternova, Perschakova, Pesslerova, Pickova, Rotterova, Samstagova, Schullerova, Steinitzova, Steinova, Sträusslerova, Suického, Tuplerova, Wachsmannova, Weinbergerova, Wernerova, Weissova a dalí jednotlivé osoby. Nejmladími oběmi byli Jiřík Kutscher (2 měsíce) a Jindřich Hansel (10 měsíců), kteří zemřeli v jetě v Terezíně, nejmladí hodonínské oběti osvětimského vyhlazovacího tábora pak byly Dagmar Pesslerová a Milan Kohn, tehdy 4leté děti
.
Po válce byla hodonínská idovská náboenská obec obnovena, v r.1962 byla změněna na synagogální sbor brněnské NO, ale i ten zanikl po r.1980.
Synagoga hodonínské idovské náboenské obce stávala asi uprostřed východní části idovského ostrova. Vznikla snad adaptací oputěného bratrského sboru ji po r.1622, stávala celá staletí na stejném místě, ale byla několikrát přestavována, zejména po poárech. Její poslední podoba známá ze staré pohlednice vznikla negotickou přestavbou s tehdy módními maursko-orientálními**** prvky v r.1863. Jednalo se o samostatně stojící stavbu s valbovou střechou, na nároích ji zdobily čtyři cibulovité věičky. Nad vchodem ze západní strany bývalo obvyklé desatero, schoditě na enskou galerii bývalo otevřené venkovní. Orientace svatostánku byla tradiční východní, interiér byl zdoben výmalbou a tukovým dekorem. K bohoslubám slouila svatyně a do německé okupace, v r.1942 byla nacisty váně pokozena a brzy po válce byl zpustoený objekt zbořen. U hodonínské synagogy je doloeno působení 13 rabínů, posledním byl PhDr.Jindřich Schulsinger.
Starý hřbitov idovské náboenské obce zaloený v r.1620 je ji zruen. Pohřebitě se nacházelo u dnení Velkomoravské ulice při silnici na Břeclav. Míval plochu 7918 m2 a nalézalo se na něm moná a 1000 náhrobků, nejstarí byl datován k r.1674. Ohrazen byl cihelnou zdí, k dispozici byla obřadní síň obnovená a zvětená v negotickém stylu jetě v r.1937. Hřbitov byl likvidován v letech 1973-80. Dnes je prostor parkově upraven (park G.Preissové) a v místech se nachází jen 6 stél a památníček s textem připomínající historii místa. Jen asi 30 stél bylo přeneseno na nový hřbitov. Nový hřbitov byl zřízen a v r.1941 z příkazu německé okupační správy, nachází se na jihozápadní straně v sousedství komunálního hřbitova v Purkyňově ulici a k pohřbům slouí občas dodnes. Kromě zmíněných starobylých stél jsou ostatní náhrobky v počtu 20 kusů moderního typu. Uprostřed pohřebitě stojí památník věnovaný obětem nacistické rasové perzekuce. Prostor je ohrazen cihelnou zídkou a novou kovanou vstupní branou.
*ghetto-slovo vzniklo pravděpodobně z italského názvu pro benátské idovské sídlitě zaloené v r.1516 Borghetto, popř. z hebrejského slova gét tj.odloučení.
**utrakvisté-vyznavači učení dobrého a spravedlivého Mistra Jana Husa, husité přijímající "pod obojí způsobou".
***Makkabi-název spolku upomíná na vůdce povstání idů proti syrskému útlaku Judu, zvaného Makkabi (tj.hebr.dosl. Palice, ale překládá se jako Kladivo), který v r.164 př.obč.l. dobyl Jeruzalém, přičem byl očitěn a znovuzasvěcen Chrám, události se vzpomíná o svátku chanuka. U idovských tělocvičných spolků se můeme setkat jetě s názvem Hagibor, tj.hebr.Statečný.
****maursko-orientální sloh-v 19.století oblíbený a módní stavební styl zejména u novostaveb synagog, měl za cíl odliit tyto stavby od křesanských kostelů a zdůraznit orientální původ idovstva.
Zdroje: J.Klenovský, Historie idovské obce v Hodoníne ve zkratce
J.Klenovský, idovské památky Moravy a Slezska
J.Fiedler, idovské památky Čech a Moravy
G.Treixler, Geschichte der Juden in Göding
Eingegeben: 28.3.2011