Teplitz-Soborten - Synagoge (Teplice-Sobědruhy - synagoga) - Z historie idů v Sobědruhách
Beigetragen:
Pavel FrýdaVes Sobědruhy, která je dnes součástí Teplic, je prvně v písemnostech zmiňována v r.1334. Kdy sem přili první idé známo vak není, z pramenů pouze vyplývá, e okolo r.1500 zde velký poár zničil dřevěnou stavbu idovského templu, přičem vzaly za své i písemnosti v něm uloené. V r.1668 do Sobědruh přily některé idovské rodiny vypovězené vrchností z Teplic. Okolo r.1700 zde ilo kolem 40 idovských rodin, před polovinou 19.století měla obec Sobědruhy dokonce idovských obyvatel větinu, idovských domů zde bylo 43, zatímco křesanských jen 34 domy. idovské domy a domky byly soustředěny po obou stranách ulice vedoucí z návsi prakticky k severu, dnení Stará ulice, domy na západní straně vak byly ji větinou zbořeny, křesanské domy pak obklopovaly náves. Jetě v r.1880 ilo v Sobědruhách 104 idovských obyvatel, pak se ji začal projevovat jejich odchod do větích měst po občanském a ekonomickém zrovnoprávnění, v r.1900 to u bylo 80 idů a při posledním předválečném sčítání obyvatelstva se zde k judaizmu přihlásilo 51 občanů. Památník Yad Vashem (hebr. pomník a jméno) uvádí přímo ze Sobědruh 11 obětí holocaustu, jednalo se o přísluníky rodin Blochovy, Kohnovy, Löwyovy, Wienerovy, Lauferovy, Saarovy a Frankenfeldovy.
Starobylá zděná synagoga, jak ji známe ze staré fotografie, stávala na východní straně idovské ulice asi ji od počátku 18.století. Místo, kde synagoga stávala je dobře rozpoznatelné, leí vpravo vedle domu čp.158, který se dochoval a byl obecním domem idovské náboenské obce v Sobědruhách. Prázdný prostor je dnes zahradou-pozemek parcelní č.58/1 o rozloze 169 m2, vedená jako zeleň, katastr.území Sobědruhy, v majetku soukromých osob. Pod budovou synagogy měly být podle místního pamětníka dvě patra sklepů, snad zde bývala i rituální lázeň mikve, nezbytnost idovské náboenské obce. Podle místní pověsti se o synagogu měla zaslouit sama císařovna Marie Terezie (vládla 1740-80), při průjezdu obcí se měli splait koně její ekvipáe a jeden z místních idů hrdinsky spřeení zastavil a zvířata uklidnil. Vděčná panovnice pak prý výrazně finančně přispěla zdejí idovské obci na zvelebení templu. Jisté je vak pouze to, e zdejí idé pro synagogu skutečně obdreli okolo r.1750 jako dar od císařovny vění hodiny a zvon, z čeho idé vak nijak nadeni nebyli, museli na synagogu přistavět vě, co nejen odporovalo idovské tradici a navíc to tradičně etrné idy stálo peníze.....Odmítnout dar Její císařské a královské Výsosti si vak přirozeně netroufli. Posledními větími opravami prola synagoga během roku 1922 a dne 25.8.1922 (tj.na Ro chode 1.elul 5682 a měsíc před vysokým svátkem Ro haana-idovský Nový rok) byla opět slavnostně zasvěcena vnesením tóry. Za zmínku snad stojí, e se místní idovská obec v r.1933 usnesla, e o kadém ábesu bude v synagoze vzpomenuto modlitbou na zaslouilého prezidenta T.G.Masaryka. Bohosluby se v sobědruské synagoze konaly a do r.1938. Chrám přeil i nacizmus, ale po válce se nečetní přeiví idé zpět nevrátili a osud oputěné a chátrající stavby zpečetily socialistické úřady. Budova byla zbořena okolo r.1958, odborná literatura uvádí dobu demolice před r.1958, místní pamětník uvádí r.1959.
Jediné místo, které dnes připomíná staletou přítomnost idů v obci, je hřbitov idovské náboenské obce. Leí nedaleko, jen cca 300 metrů jihozápadně od místa, kde bývala synagoga, na náví, které se dříve nazývalo Judenberg (idovský vrch), dnes se jedná o pozemek parcelní č.598/1 o rozloze 3496 m2, vedený jako hřbitov, katastr.území Sobědruhy v majetku idovské obce Teplice. Na internetových Mapách.cz je poloha hřbitova zanesena zcela chybně. Doba vzniku hřbitova není přesně známa, podle jetě předválečné inventarizace stél byl nejstarím zjitěným náhrobkem eben zichron (hebr.kámen vzpomínek) patřící jistému Jeruchimu Katzovi ze Sobědruh, který zemřel v r.1669. Zmíněná dokumentace stél vypisuje mnoho dalích významných osob, které zde byly pohřbeny a měly zde náhrobky, např.představeného obce Jekutiela bar Zebiho (zemřel 1692), kabalistického* učence Zachariase Mendela (1712), rabína rebe Davida ben Simona**(1719), velkého lidumila Jonase řečeného Amiti (1736), rabína Heinricha Galandauera (1900) atd. Pohřbívalo se zde a do německé okupace, pak u byl hřbitov jen devastován. Dnení návtěvník si zde můe prohlédnout okolo 200 stél, často velmi pozoruhodných, jejich orientace je tradiční jihovýchodní, tedy směrem k Jeruzalému. Novodobé náhrobky z kvalitních materiálů byly v 60tých letech rozprodány (proč, kým a jakým právem?). Ohradní zeď a obřadní síň jsou v troskách, na náhrobcích nejsou ádné poloené tradiční kaménky....., někteří lidé si plochu hřbitova pletou se smetitěm, celkový stav pohřebitě je poměrně neutěený. V r.2002 byla provedena nepříli povedená rekonstrukce staí části, náhrobky byly postaveny na novodobou naváku v uměle pravidelných řadách v místech, kde býval vchod na hřbitov, vedle málo ji znatelných trosek obřadní síně.
El male rachamim, ochen bameromim, hamce menucha nechona tachat kanfej haechima. Bema´alot kedoim uthorim, kezohar harakija mazhirim et nimot hanichbadim veha´ahuvim ehalchu le´olamam. Ana ba´al harachamim, hastirem beseter kenafecha le´olamim, ucror bicror hachajim et nimatam. Adonaj hu nachalatam vejanuchu vealom al mikavam. Venomar amen.
Boe plný soucitu, jen přebývá na výsostech, připrav vhodné místo k odpočinku pod křídly Tvé přítomnosti, na stupních, je náleejí svatým a čistým. Ti jako nebeská záře osvěcují due ctěných a milovaných, kteří odeli do svého světa. Prosím Tebe, jen vládne soucitem, skryj je navěky v náruči svých křídel a jejich due připoj do svazku ivých. Hospodin je jejich dědictvím, ké v pokoji spočinou na svém lůku. Amen.
(výňatek z kadi-modlitby za zesnulé)
*kabala, hebr.doslova podání, forma idovské mystiky
**rebereb, zkráceně reb, rebe-zdvořilostní titul zaslouilých a učených členů idovské obce, asi jako váený pán, má vak irí význam, jmenovaný byl veobecně váený pro své znalosti a moudrost, takté označení učitele v jeivě-vyí kole, ben tj.hebrejsky syn (dcera je bat), česky bychom mohli říci: rabín velmi váený pán David syn Simona....Slovo bar je takté výraz pro syna, ale v aramejtině.
Zdroje: I.H.Herzl, Geschichte der Juden in Soborten
B.Rozkoná-P.Jakubec, idovské památky Čech
web.Teplice.cz
Eingegeben: 6.11.2010