elezniční vlečka ulová - Černá Voda (elezniční vlečka ulová - Černá Voda) - Stručná historie trati
Beigetragen:
Ondřej DedekVlečku vybudovala firma H.Kulka v roce 1919. Odbočovala z trati Lipová - Bernartice v úseku mezi ulovou a Vápennou v kilometru 12,639. Byla dlouhá přes 2800m a vedla velmi členitým terénem.
Po první sv. válce byla vlečka dobře vyuita, časem bylo na ní postaveno jetě druhé nákladitě ( Haspelberk ), ale dluh přivedl nakonec firmu k úpadku a byla prodána v nucené drabě. Předtím se pokouela prodat vlečku ČSD, které jí měly vyuít pro stavbu veřejné trati ulová - Velké Kunětice, avak státní dráhy měly tehdy také svých vlastních starostí dost.
Během druhé světové války se ovem výroba a také přeprava postupně omezovaly, a ustaly docela.
Po druhé světové válce se situace postupně mění.
Výroba se v kamenoprůmyslu dostala téměř na předválečnou úroveň.
Údaje o nakládce se zachovaly z roku 1956. V ulové a na ulovských vlečkách se tehdy naloilo 3757 vagónů uly ( cca 60 000 tun ). Nakládka zde 10-násobně převyovala vykládku.
To ji vak byla doba, kdy i v dopravě kamene začíná eleznici váně konkurovat silniční automobilová doprava. Projevovalo se to stálým sniováním objemu přepravy po eleznici.
V roce 1964 bylo v ulové naloeno ulou 2226 vagónů ( cca 36 000 tun ), v roce 1982 jen 1021 vagónů ( cca 28 000 tun ) a v roce 1988 jen 1146 vozových jednotek ( cca 20 000 tun ).
Mezitím doslouila i vlečka do Černé Vody (1966) a na Haspelberk (1974). Byly potíe s její údrbou a také nebyla stavěna na motorové lokomotivy s větím nápravovým tlakem a "pára" v polovině sedmdesátých let také doslouila.
I tak udělala vlečka kamenoprůmyslu a národnímu hospodářství velkou slubu - odhadem za 55 let své existence přepravila 900 000 tun nákladu.
Citováno dle: http://heide.sweb.cz/xkamzel.htm
Kromě elezného mostu u ulové, náspů a zářezů trati (vede po ní červená TZ), se zachovalo několik mostů a propustků, těleso překladitě, části tratě vyuívají místní komunikace. Jeden úsek je vyuit jako obecní skládka odpadu.
Eingegeben: 2.9.2010