Butschowitz-Synagoge (Bučovice-synagoga) - idé v Bučovicích a zdejí synagoga
Beigetragen:
Pavel FrýdaPrvní zmínky o přítomnosti idů v Bučovicích jsou ze 16. století, nicméně první podrobná zpráva o počtech zdejích idů pochází z r.1673 a vypovídá o 9 starousedlých rodinách a o 2 rodinách nově příchozích. Dalí podrobná zpráva z r.1749 hovoří o 26 idovských rodinách, z profesí jsou v soupisu uváděni obchodníci (s moukou, svíčkami, krajkami), kramáři, hauzírníci*, koeníci, krejčí, řezníci, lazebník, koňský handlíř a nájemce pivovaru. K r.1798 je ale uváděno ji 78 rodin s celkem 508 členy, v r.1846 pak 566 osob idovského vyznání, to bylo zřejmě nejvíce a idé tehdy tvořili téměř 25% obyvatel města. Později u počty idů v důsledku občanského zrovnoprávnění a jejich stěhování do větích měst** jen klesaly - v r.1869 ilo v Bučovicích 409 idů, v r.1890 pak 244 obyvatel idovské víry a v r.1900 u jen 180 těchto osob. Při sčítání obyvatelstva v r.1921 se přihlásilo k judaizmu jetě 104 občanů. Původní staré ghetto bývalo v okolí dneních ulic Komenského a Smetanovy, z původních 49 idovských domů je 11 dochováno. Staletá přítomnost idovského obyvatelstva ve městě byla tragicky ukončena za německé nacistické okupace, ve velkých transportech moravských idů označených jako Ah (4.4.1942) a Ai (8.4.1942) z Brna do Terezína bylo zařazeno i 43 bučovických občanů. Byly vyvraděny celé rodiny - Altbachova, Druckerova, Grünwaldova, Jellinkova, Methova, Piskatého (z čp.314), Reifova (z čp.189), Reichova, Schwarzkopfova, Sonnenscheinova, Stiassnyho, Trakatschova, Wiesnerova (z čp.191) a někteří dalí jednotlivci, nejmladí byly dvě 4leté holčičky (Monika Druckerová a Kamila Sonnensteinová). Nejvíce bučovických idů zahynulo v koncentračním táboře Rejowice v Polsku, někteří pak v Sobiboru, Treblince, Lublinu i Osvětimi.....
První synagogu si zřídili bučovičtí idé ji v r.1546, alespoň o tom vypovídá hebrejsky psaná pamětní deska nalezená v r.1965. Dalí svatyně pak pocházela z r.1690 a v r.1853 ji na stejném místě vystřídala neorománská stavba nové synagogy, byla pořízena nákladem 32 tisíc zlatých, peníz tehdy jistě nemalý, ale chrám byl krásný a honosný. Synagoga zachovávala tradiční dispozice, svatostánek byl orientován k jihovýchodu (směrem k Jeruzalému), mui vcházeli středním hlavním vchodem do modlitebního sálu jeho lavice umoňovaly sezení 300 věřících, eny vstupovaly bočními vchody a kamennými točitými schoditi mohly vejít na enskou galerii. Střecha byla sedlová a krytá břidlicí, vechna okna i dveře byly zakončené polooblouky. V průčelí byl osazen nejen tradiční aseret ha-dibrot (desatero), ale i poměrně neobvyklý prvek, a to hodiny. U vech bučovických synagog je doloeno působení 12 rabínů, posledním byl od r.1900 Dr. Max Steif. Po válce byla stavba nevyuita a chátrala, byla zbořena v r.1966, na jejím místě je dnes málo vzhledný vnitroblok bytovek čp.798 a 774 v Komenského ulici.
Hřbitov idovské náboenské obce najde návtěvník v Hájecké ulici, je poměrně starobylý, zaloen byl nejméně ji v 17.století. Je velký a tvoří jej celkem hluboké údolíčko, má plochu 4743 m2 (pozemková parcela č.2102/1, katastr.území Bučovice, vedená jako hřbitov-památkově chráněné území, v majetku Federace idovských obcí ČR), lze si zde prohlédnout okolo 400 náhrobků, nejstarí má pocházet z r.1767. Orientace stél je celkem neobvyklá - u starí části hřbitova jiní a nové části pak severní. Pohřebitě toti tvoří poměrně hluboké údolíčko se svahy po stranách, zdejí terén je nevhodný pro správnou východní orientaci stél. "Pohodlné" uloení těla nebotíka k věčnému odpočinku bylo vdy při funerálních praktikách idovských obcí přednostní. Pohřebitě je velmi dobře udrováno.
*hauzírník - podomní obchodník, dnes si jen těko můeme představit obtíný ivot hauzírníků, kteří chodili po svém přesně vymezeném rajonu obcí a městeček s rancem zboí veho druhu. Jen málokterý míval vůz s koníkem. Nedůvěřiví a nevlídní venkované často neměli daleko pro uráky a nadávky, venkovská mláde pak i pro hození kamenem, co platilo zejména pro období různého antisemitského tvaní, jako byla např. tzv.hilsneriáda. Tím, e bývali na cestě mnoho dní měli samozřejmě zanedbaný zevnějek, odtud pochází nadávka "smradlavý id".... Hauzírník by moná rád vykonával i jiné povolání, ale v době před občanským zrovnoprávněním směl vykonávat jen obchod. Je s podivem, e tito mui uměli uivit své větinou početné rodiny a jetě i nějaké krejcary uetřit. Nejspí zde je základ idovských aneknot, často povedených, o etřlivosti a lakotě idů. Pro hauzírníky byla sobotní bohosluba v synagoze jiný svět-jsou zde se souvěrci v míru, bezpečí, jako rovný s rovným, bez uráek a nadávek, kde mu i ostatní popřejí upřímné "git ábes"....
**stěhování do větích měst-příkladem můe být nedaleké Brno, kde byli idé vypovězeni v r.1454 a v r.1848 tam mohlo na základě výjimek ít jen 445 osob idovského vyznání. Různé protiidovské zákony a předpisy pak sice platily a do r.1859, ale v praxi se ji nedodrovaly. V r.1921 v Brně ilo ji 10866 idů a v r.1930 pak 11003 osoby hlásících se k judaizmu. I z bučovických idů mnoho odelo právě do Brna. Toto stěhování za snadnějí obivou a lepím uplatněním vůbec nebylo tehdy specifikem jen idovských obyvatel, urbanizace byla obecným jevem a je tomu tak dodnes.
Zdroje: M.Sklenář, Dějiny idovské synagogy v Bučovicích
H.Gold-B.Wachstein, Geschichte der Juden in Butschowitz
J.Klenovský, idovské památky Moravy a Slezska
web.stránky holocaust.cz
Eingegeben: 21.5.2010