Bayerischer Bahnhof (A - hlavní nádraí) - Historie nádraí
Beigetragen: Miroslav LandaVýstavba eleznice v Ai začala smlouvou ze dne 15.9.1863 mezi bavorskými dopravními zařízeními, městem Hof a majitelem továrny Theoder von Cramer-Klett z Norimberku. Ji o dva roky později byla 47,84 km dlouhé spojení Cheb - A - Oberkotzau u Hofu uvedena do provozu. Město A, se svými 645 m nad mořem, bylo nejvýe poloené nádraí na této trati. Nádraí bylo bavorským majetkem, proto jej astí obyvatelé nazývali vdy "bavorské nádraí". Teprve od roku 1938 byl název změněn na "hlavní nádraí". Také zaměstnanci pracující na tomto nádraí pocházeli z Bavorska, tzv. "řítí Němci". Nádraí mělo 3 koleje pro osobní dopravu a 4 koleje pro nákladní dopravu. Pohyb vagonů se zboím probíhal na posuvných tzv. "ranírovacích" kolejích mezi dvěmi více jak 100 m dlouhými sklady : jeden určený pro překlad zboí a druhý pro vyclívku. Čtyři hlavní a dvě vedlejí rampy na západní straně slouily pro tehdy velmi silnou výměnu zboí mezi silničními povozy a vagony. Na východní straně byl volný prostor, v jeho středu byla umístěna hlavní třípatrová budova dlouhá více ne 100 metrů. V této budově sídlil i výpravčí, který vydával příkazy pro výhybkáře na západní a východní straně. Dále musel vydávat jízdenky a podávat informace. Následovala jetě místnost pro vydávání jízdenek, kde byly umístěné čekárny rozdělené podle společenských tříd a v jejím sousedství byla restaurace také rozdělená dle společenských tříd. V západní části hlavní budovy se nacházely prostory pro odbavení nejprve bavorské a rakouské, později české. A byla pro oba státy vyclívacím místem. Aský textilní výroba a selbská výroba porcelánu vyzískaly mnoho touto eleznicí. V roce 1970 byla hlavní budova Čechy a nahrazena podstatně mení stavbou. Zdroj: www.asch-boehmen.de Eingegeben: 28.12.2009
Kommentar und weitere Informationen Nálet na nádraí [Filip Vojtáek 1.1.2010 13:55] | ReagierenDobrý den, američtí hloubkoví letci napadli nádraí 15. dubna 1945. Bourání nádraí v Ai. [S.Leinweber 30.8.2010 21:24] | ReagierenPo událostech ,,Vlaku svobody"byla sputěna demoliční anabáze jednoho z monumentálních nádraních staveb v pohraničí.Přesně 12.12.1968 ve 14:34 byla odstřelena část ASKÉHO HLAVNÍHO NÁDRAÍ.Začal tím i konec celistvosti elezniční tratě Cheb-Hof. Re: Bourání nádraí v Ai. [Místní 8.3.2012 18:32] | ReagierenNejsem si tím uplně jistý. Pamatuji si staré nádraí jako zaplivanou, neudrovanou peluňku a mám pocit, e jeho zbourání a stavba nového neměla s "vlakem svobody" nic společného. A k provozu na trati Cheb, A, Hof jen toto, jetě krátce před koncem osmdesátých let mě noc co noc probouzelo dunění Sergejů tahnoucích uhelné vlaky nahoru na A. e by v Ai měni nějakou utajenou uhelnou elektrárnu? Asi, kdy byla tra do Hofu "zruená". Poslední osobní vlak který projel do NSR. [S.Leinweber 16.8.2011 11:12] | ReagierenVlak č.3717,,Vlak Svobody",který byl taen parní lokomotivou 365011, vyjel z Chebu 11.9.1951 ve 14h12min.Strojvedoucím byl p.Traks,bydlící v tu dobu ve Frantikových Lázních-Slatina č.p.65. Re: Poslední osobní vlak který projel do NSR. [Rudolf Přibáň 17.8.2011 22:30] | ReagierenObávám se, e jména a funkce byly trochu jiné. Strojvedoucím byl p. Konvalinka, původem z Rokycan, p. Truxa byl výpravčím ČSD na nádraí A a posledním účastníkem byl MUDr. vec z Karlových Varů. Viz.: http://www.rosinanta.estranky.cz/clanky/tajemna-historie/vlak-svobody-as-----selb..html . Vzpomínkou pamětníka. [S.Leinweber 18.8.2011 11:32] | ReagierenJméno Traks pamětník početil.Ano Truxa.Z dobové vzpomínky následné situace vypráví člověk,který il v domě,kde Truxa bydlel.
,,Po unesení vlaku se následně během pár dnů objevili v domě přísluníci Veřejné bezpečnosti a po sepsání věcí v bytě p.Truxy oslovili spolubydlící v domě č.p.65,zda něco nechtějí." Přísluník:,,Je tam plno pokojových květin.Je nám líto,aby zaschly.",,Stejně tak i icí stroj značky Singer.Byl podstoupen ,věnován nájemníkům v domě.Věci byli v domě pak úředně zkonfiskovány a byt zapečetěný.A tedy někdy pojedete do Frantikových lázní,můete na rohu ulice Klostermannova a Jezerní vidět původně lázenský penzion,který po válce byl upraven na byty občanů.Ve vile klasického lázenského stylu s balkony,dnes s upravenou omítkou il p.Truxa.Skutečnosti dle událostí z let 1947-1951. Re: Vzpomínkou pamětníka. [Rudolf Přibáň 18.8.2011 12:35] | ReagierenDěkuji za upřesnění a dalí poznatek. Zabývám se trochu dějinami elezné opony. ELEZNÁ OPONA. [S.Leinweber 23.8.2011 22:29] | ReagierenVyrůstal sem v Chebu a dostal se na místa v pásmu,mnoho vím od otce.Od roku 1957jezdil jako řidič autobusu pohraničím.Některé poznatky,ivot pohraničníků a obyvatel pohraničí je cennost minulosti,pamět.V případě zájmu napite na S.Leinweber@seznam.cz Upřesnění osoby a funkce [Jirka 19.2.2014 18:44] | ReagierenVáený pane, sděluji Vám jméno vlakvedoucího "Vlaku soibody" z 11.9.1951 do Selbu. Byl jím p. Bém z Plzně, křestní jméno jsem zapomněl. Ze Selbu se navrátil zpět domů s hlavní skupinou cestujících. Byl samozřejmě po návratu vyetřován STB
Kommentar und weitere Informationen
|