Hinterdittersbach (Zadní Jetřichovice) - Česká silnice
Beigetragen:
Vladimír KrausS osadou Zadní Jetřichovice je úzce spjatá existence starobylé obchodní komunikace či kupecké cesty, nazývané Česká nebo té Luická cesta, ve svém posledním, pro nás zajímavém úseku označovaná jako Česká silnice.
První zmínky o této spojnici českých zemí s Luicí jsou z let 1213-1241. Její přesná trasa snad není známá, předpokládá se, e ve svém severním úseku vedla z údolí Ploučnice před Dobrnou, Oleku, Srbskou Kamenici do Jetřichovic pod ochranu hradu Falkentejna. Po překročení hranice v naí osadě pokračovala na Hinterhermsdorf a dále do Mikuláovic. Je dobře si uvědomit, e pozemní komunikace z Děčína do Saska (Hřensko-Schmilka) byla vybudována a na začátku 2. světové války a uvedená trasa byla první východně od Labe, kde bylo mono překonat bez větích problémů oblast divokých pískovcových skal.
Chceme-li dnes jít po její trase z Jetřichovic, musíme odbočit ze silnice doprava za potou na cestu vedoucí k torzu Fiedlerova kříe, dále okolo skalní Knyovy kaple naváeme na červenou turistickou značku, vedoucí na auntejn. Zde můeme mimo cestu pozorovat pozůstatky starí, ji nepouívané úvozové komunikace. Tento skalnatý úsek a po lesní silnici od Vysoké Lípy je velmi malebný a najdeme tu i na skalách vytesané staré letopočty (1610,1721, 1841...). V této době ji vak asi cesta měla dobu své největí slávy za sebou. Poté vyjdeme na lesní silnici asi 2 km od hradu auntejn. Ač to vypadá málo pravděpodobně, hlavní cesta byla ta, po které jsme přili, a od Vysoké Lípy sem vedla jen její boční větev, která dále směřovala do labských překladi v Děčíně a snad i později ve Hřensku. Dnes je to lesní cesta, která jetě v 80. letech minulého století byla podobná asfaltce. Do osady pak jdeme vpravo asi 5 km, po cestě mineme obnovenou skalní kapli zvanou Triefbartel s letopočtem 1861 a iniciálami jejích obnovitelů a opět místy nalezneme staré letopočty.
V dobách rozvoje turistiky před více ne sto lety kníe Clary-Aldringen, budovatel jezů na Kamenici, měl smělé plány na výstavbu dalích zařízení. Byl to třeba zámek na skále kdesi na Hřenskem, lanovka ze soutěsek do Mezné a také chtěl postavit lesní eleznici či tramvaj ze Zadních Jetřichovic po České silnici a propojit ji s podobnou, vedoucí z Bad Schandau údolím Křinice. Technicky by to jistě bylo moné, pokračovala by podél řeky a do naí dnes u zmizelé osady. Ale kníepán ji na tyto akce neměl peníze a tak se neuskutečnily.
Asi by ho ani ve snu nenapadlo, e za půl století po jeho smrti bude tato malebná osada v rozvalinách a bude tam vstup zakázán.
Eingegeben: 30.11.2009