Chebské nádraí (Chebské nádraí) - Vývoj
Beigetragen:
Miroslav LandaV roce 1850 byl Cheb se 11 164 obyvateli na pátém místě mezi českými městy. Také jeho poloha (hranice slovanských a německých zemí) lákala k výstavbě nové eleznice, která by jetě více posílila zdejí významný obchodní ruch. Jako první projevili zájem o povolení k výstavbě elezniční tratě (která by spojovala A, Frantikovy Lázně, Cheb a Sokolov) koncesionáři z Hofu v Bavorsku. Tato tra měla slouit pro převoz uhlí potřebného pro vznikající tovární provozy a pro odvoz vyrobeného zboí. O dva roky později to byla rakouská západní dráha, která usilovala o navázání elezničního spojení z Plzně směrem k německým hranicím, tedy i do Chebu. Dalí variantou bylo také propojení Chebu s Vojtanovem směrem na Plavno, kde probíhala ji odedávna jedna z nejstarích obchodních cest a bavorská dráha se zajímala o zapojení elezniční stanice Weiden, kde je rovně velký elezniční uzel, přímo s Chebem.
Jednání zahraničních elezničních společností probíhala příznivě, take mohl být dne 15. října 1865 zahájen provoz na eleznici Wiesau - Cheb a 1. 11. 1865 na elezniční trati Hof - A - Cheb. Do Chebu se tímto způsobem sbíhaly dvě bavorské a jedna saská eleznice, zatímco otevření elezničního spoje z Karlových Varů do Chebu se uskutečnilo teprve o pět let později a to 19. září 1870. O dva roky později (konkrétně 28. ledna 1872) byla dokončena také tra z Plzně do Chebu, ačkoliv povolení koncesionářům tzv. České západní dráhy bylo ujednáno ji v září roku 1860. Při dalích jednáních se rozhodlo, e nádraí bude společným pro bavorské trati Cheb - A - Hof, pro tra Cheb - Wiesau a pro tra saskou Cheb - Vojtanov - Bad Elster - Plauen.
Spojení tří německých elezničních tratí v Chebu si vyádalo v roce 1865 vybudování společného nádraí bavorskou a saskou dráhou, čím byl dán také základ pro připojování dalích elezničních tratí, tj. Karlovy Vary - Cheb a Plzeň - Cheb. V letech 1870 - 1872 si nádraí vyádalo roziřování, protoe se z něj rozbíhalo ji pět tratí. Nejpozději byla vybudována elezniční tra Cheb - Schinrding - Norimberk, která byla otevřena 28. ledna 1872. Nádraní budova vak brzy nevyhovovala a byla proto celá přestavěna. Kromě toho začala výstavba výtopny rakouských státních drah, výtopny butěhradské dráhy a společná budova pro komerční slubu uvedených elezničních správ. Největí stavební změna nastala v hlavní budově, kde byla v letech 1907 - 1908 postavena nová dvorana.
V roce 1920 byla saská dráha sloučena s bavorskými dráhami, čím se vytvořila Německá říská dráha, a butěhradská dráha znárodněna. V Chebu tak působily pouze dvě elezniční správy, tj. československá a řískoněmecká. V roce 1932 si ČSD vymohla dvě skladitě, v roce 1936 přechodovou slubu a o rok později i správu hlavní budovy a elektrárny. Bylo zde zaměstnáno 800 řískoněmeckých a 200 československých elezničářů.
Za války zde nacisté zbudovali provozní, strojní a přepravní úřad. Dne 25. března 1945 překvapilo město Cheb spojenecké letectvo, které svým bombardováním zničilo potovní budovu v sousedství nádraí, staniční budovu, nejlepí moderní hotely a celou čtvr nových obytných budov před nádraím. Hned 8. dubna tohoto roku byl uskutečněn dalí nálet soustředěný na nádraí, který byl ze vech nejničivějí. Se zemí bylo srovnáno celé nádraí včetně okolních budov. Nepokozena zůstala jen elezná lávka přes nádraitě. O dva dni později byl silně pokozen také kamenný elezniční viadukt na trati Cheb - Frantikovy Lázně.
Pohled na celé nádraí byl hrozný. Vude jen zkáza a trosky. Kolejitě bylo plné kráterů od bomb, koleje byly vytrhané a zohýbané, mosty vyhozené, vude plno zničených elezničních vozů jak nákladních a osobních, tak i lokomotiv. Ve stanici stálo nebo leelo 1516 zničených vozů. Spojení z Chebu do Plzně bylo obnoveno a 26. července 1945 a usilovně se pracovalo na opravě kolejí do Karlových Varů, aby byl zajitěn dostatek uhlí nejen pro Cheb, ale i pro celé západní Čechy.
Po odsunu se přirozeně projevil nedostatek pracovních sil. I přesto byla vystavěna provizorní dřevěná budova nádraí. To vak nebyla dobrá vizitka při příjezdu do Čech, proto byla započata výstavba nové moderní budovy. Stará budova byla odstraněna do základů a těitě nové budovy bylo usměrněno přímo do hlavního komunikačního městského spoje s náměstím. S výstavbou nádraí byla spojena i rekonstrukce a asanace historického centra. Hned nato se rozrostla i výstavba nových sídli v blízkosti výstavby nádraí.
Koncem roku 1962 bylo slavnostně předáno veřejnosti nové moderní nádraí, které nebylo sice jetě úplně dokončeno, ale ve své hlavní části bylo ji architektonicky uzavřeno a bylo vybaveno vím, co mohlo slouit rozvíjejícímu se elezničnímu provozu a dostalo se mu navíc jetě mnoho zajímavého z dekorativního umění a uměleckořemeslných prací. Projekt nádraí účelně spojil vlakový a autobusový provoz s rozlehlým náměstím s parkovou úpravou. Vlastní nádraní budova spojuje tři objekty, z nich hlavní je výková budova s provozem pokladen pro vlaky i autobusy a s příslunými sluebnami, dále pak celnice a nádraní pota.
Eingegeben: 20.10.2009