Leitomischl-Synagoge (Litomyl-synagoga) - Synagoga v Litomyli a zdejí idovská náboenská obec
Beigetragen:
Pavel FrýdaPrvní idovské rodiny přily do Litomyle snad ji v 15.století, prokazatelně vak ili idé ve městě na konci 16.století. V druhé polovině 17.století byli vichni idé z Litomyle vypovězeni, pak se zde mohli usazovat od poloviny 18.století jen vyjímečně. Nejvíce idovských obyvatel mělo město po občanském zrovnoprávnění po polovině 19.století-v r.1888 to bylo 159 osob, nejvíce pak v r.1900 a to 216 osob a jetě v r.1930 se v Litomyli hlásilo k judaizmu 163 občanů. idé se zabývali tradičním obchodem a drobnou výrobou, zdroj uvádí, e idovtí ivnostníci byli sluní, ochotní a přestoe některé rodiny bývaly poměrně zámoné, tak ily celkem skromně. Náboenské prostředí malého města bylo velice tolerantní, děti se kamarádily bez předsudků, idovské rodiny samozřejmě slavily idovské svátky, ale nadělovaly křesanským dětem na Mikuláe i o vánocích. idé z Litomyle se větinou hlásili k české národnosti a smýleli vlastenecky, např. o svátku Simchat tóra* byly noeny československé vlajky apod. Konec tohoto souití vak přinesla německá nacistická okupace, postupné ikanování a diskriminace idovského obyvatelstva vyvrcholila dne 3.12.1942, kdy bylo do Terezína a následně do dalích vyhlazovacích táborů deportováno přesně 100 idovských obyvatel Litomyle, přeilo jen 13 osob....Zahynuly celé rodiny-Bergmannovi, Bradovi, Eisnerovi, Fingerovi, Friedovi, Fuchsovi, Kohnovi, Ledererovi, Lewithovi, Neumannovi, Neustatlovi, Popperovi, Richtmannovi,Sgallovi, Schulzovi, Sladkusovi, Steinovi, Stolzovi, tolcovi, Weinerovi, Wohryzkovi a řada jednotlivců. Prakticky vichni zahynuli v plynových komorách v Osvětimi, jen někteří starí lidé zemřeli ji v Terezíně. Mezi zavraděnými bylo i 8 dětí do 15 let, nejmladími byli tehdy 9letí Honzík Neustatl, Milan Sgall a Alenka Hermannová. El male rachamim.....(počáteční slova zpěvné modlitby za zemřelé).
Neorománsko-maurskou** synagogu si vystavěla zdejí idovská náboenská obec v letech 1909-10, podle projektu architekta Čeňka Vaňka stavbu provedla firma stavitele Antonína Beba. Náklady na výstavbu činily 46 tisíc tehdejích korun***. Budova měla hlavní loď , předsíň a dvě cibulovité věe, stávala v dnení ulici Bernardka u břehu říčky Loučná, pozem.parcela č.278/22 o rozloze 180 m2, katastr.území Litomyl, vedená jako ostaní plocha-zeleň, chráněné území, je dodnes v majetku idovské obce v Praze, parcela nese půdorys někdejí synagogy. U synagogy není známo působení ádného rabína, stěejní badatelská publikace H.Golda, Die Juden und Judengemeinden Böhmens in Vergangheit und Gegenwart nepřináí, kromě pár fotografií, ádné informace o litomylské idovské obci. Po válce slouila oputěná stavba jako skladitě, její vnitřní zařízení bylo postupně zničeno. Synagoga byla zbořena v letech 1968-69 z důvodů výstavby panelového sídlitě. Místo je upomenuto pamětní deskou, která je instalována na panelovém domě čp.1048-1051. Přesné místo, kde synagoga stávala, je přímo před čp.1048.
Hřbitov si litomylská idovská náboenská obec zaloila v r.1876, leí asi 2 km severozápadně od centra města v poměrně odlehlé lokalitě (pozem.parcela č.219/1 o rozloze 1282 m2, katastr.území Lány u Litomyle, vedená jako hřbitov-chráněné území, v majetku idovské obcev Praze). Poutník zde nalezne několik desítek větinou jetě povalených náhrobků z doby od zaloení hřbitova do předválečného období. Od r.2000 prochází pohřebitě obnovou, márnice i ohradní zeď jsou zrekonstruovány a postupně jsou vztyčovány a opravovány i náhrobky. Orientace náhrobků je poměrně nezvyklá-severní. Je pravděpodobné, e svaitý terén neumoňoval při tradiční východní orientaci "pohodlné" uloení těl nebotíků k věčnému odpočinku a tento důvod je vdy přednostní. Navíc k zaloení hřbitova dolo v době, kdy ji z praxe idovských obcí postupně mizely příli ortodoxní praktiky.
*Svátek Simchat tóra (Radost z tóry) se slaví 23.tiri (např.letos připadá na 11.10.2009), tento den končí celoroční cyklus předčítání týdenních úseků tóry (sidra) a současně se zahajuje četbou prvních kapitol knihy Genesis cyklus nový. Svátek poskytuje nejhezčí a nejbarvitějí podívanou ze vech idovských svátků.
**maurský sloh-v 19.století oblíbený a módní stavební styl zejména u novostaveb synagog. Měl za cíl odliit tyto stavby od křesanských kostelů a zdůraznit orientální původ idovstva. Někdy se mluví také o eklektickém stylu, který si bere inspiraci v minulosti a směuje rozdílné stavební styly.
***v r.1892 přela říe na korunovou měnu, 1 původní zlatka byla 2 koruny (dodnes se hovorově říká desetikoruně pětka), jako drobné mince byly místo krejcarů zavedeny haléře (nazvané podle drobných středověkých stříbrných penízků z německého města Halle). Uvedená suma 46 tisíc tehdejích korun představuje dnení ekvivalent cca 20-25 miliónů Kč a za tuto částku by se obdobná stavba dnes asi nedala pořídit. Přestoe litomylská idovská obec nepochybně obdrela na stavbu dary odjinud, jedná se při asi 200 členné náboenské obci o částku více ne úctyhodnou. Vdy, která dnení rodina by věnovala na výstavbu kostela, nebo obdobného zařízení, stovky tisíc korun ze svého....
Zdroje: B.Rozkoná-P.Jakubec, idovské památky Čech
V.Pechanec, Synagoga (web.zmizelí sousedé)
D.Burdová, O idech v Litomyli (web.zmizelí sousedé)
Eingegeben: 20.9.2009