Podolsko (Podolsko) - Podolské mosty
Beigetragen:
Michal KurzPůvodní empírový řetězový most inenýrů Gassnera a Schnircha poblí starého podolského přívozu byl postaven v letech 1847-8. Slavnostního poloení základního kamene se v květnu 1847 zúčastnily kromě českobudějovického průmyslníka Adalberta Lanny, který celou zakázku prováděl, početné delegace z okolí a arcivévoda těpán Habsburský, který připlul na slavnost spolu s Lannou z Týna nad Vltavou ve speciálně upravené loďce. Most pak dlouhá desetiletí slouil jako nezastupitelné dopravní spojení mezi oběma břehy. Od roku 1959 je národní technickou památkou.
Nový, mnohem vyí elezobetonový silniční most ing. Jana Blaka a jeho spolupracovníků byl postaven vedle svého starího souseda v letech 1938-42, definitivně dokončen byl r.1947. Jedinečné dílo československého meziválečného stavitelství si získalo u v době svého vzniku nemalou zahraniční pozornost i některá významná ocenění.
V souvislosti s napoutěním Orlické přehrady rozhodlo na sklonku 50.let Ministerstvo dopravy na návrh orgánů státní památkové péče o rozebrání starého mostu a jeho přenesení a znovusestavení na jiném místě. Celá akce proběhla r.1960 dva tisíce pečlivě očíslovaných ulových kvádrů a přes tisíc ocelových mostních součástí bylo uloeno mimo zátopovou oblast. A do r.1974 vak trvalo hledání náhradní lokality; nakonec zvítězil návrh ing.Budinky a technická památka nala své nové místo na řece Lunici poblí obce Stádlec, kde byla v létě 1975 slavnostně uvedena do provozu.
Eingegeben: 4.8.2009