Podolsko (Podolsko) - Podolské mosty
Přispěl:
Michal KurzPůvodní empírový řetězový most inženýrů Gassnera a Schnircha byl postaven v letech 1847-8 poblíž starého podolského přívozu. Slavnostního položení základního kamene se v květnu 1847 zúčastnily kromě českobudějovického průmyslníka Adalberta Lanny, který celou zakázku prováděl, početné delegace z okolí a arcivévoda Štěpán Habsburský, který připlul na slavnost spolu s Lannou z Týna nad Vltavou ve speciálně upravené loďce. Most pak dlouhá desetiletí sloužil jako nezastupitelné dopravní spojení mezi oběma břehy. Od roku 1959 je národní technickou památkou.
Nový, mnohem vyšší železobetonový silniční most ing. Jana Blažka a jeho spolupracovníků byl postaven vedle svého staršího souseda v letech 1938-42, definitivně dokončen byl r.1947. Jedinečné dílo československého meziválečného stavitelství si získalo už v době svého vzniku nemalou zahraniční pozornost i některá významná ocenění.
V souvislosti s napouštěním Orlické přehrady rozhodlo na sklonku 50.let Ministerstvo dopravy na návrh orgánů státní památkové péče o rozebrání starého mostu a jeho přenesení a znovusestavení na jiném místě. Celá akce proběhla r.1960 – dva tisíce pečlivě očíslovaných žulových kvádrů a přes tisíc ocelových mostních součástí bylo uloženo mimo zátopovou oblast. Až do r.1974 však trvalo hledání "náhradní" lokality; nakonec zvítězil návrh ing.Budinky a technická památka našla své nové místo na řece Lužnici poblíž obce Stádlec, kde byla v létě 1975 slavnostně uvedena do provozu.
Vloženo: 4.8.2009