PřihlášeníPřihlášení RegistraceRegistrace nového uživatele  DeutschDeutsch
Heřmánky (Hirchmantel) - HEŘMÁNKY U DRAŽEJOVA

Přispěl: Milan Gruber Bouška

Z Dubé se vydáme mšenskou silnicí do Rozprechtic. Mineme budovu bývalého mlýna a pily, který byl kdysi součástí osady Švihov. O něco dále po pravé straně stojí za řadou tújí empírový pavilon, svého času náležející do bývalé dražejovské osady Heřmánky. Na louce vedle něj stávala usedlost Meise, v níž byl hostinec Zum Felsenthal. Usedlost tvořily dva patrové domy, které částečně zasahovaly až do dnešní silnice. Naproti pavilonu, v místech, kde je dnes parkoviště, stálo roubené stavení s velkou dřevěnou stodolou. Všechny tyto objekty spadaly pod jedno číslo popisné, Heřmánky čp. 5. Velký statek nad ním nesl jméno Rozprechtice, posléze se podle něj přejmenovala celá lokalita. Půjdeme dále po žluté turistické značce Pramenným dolem, kolem objektu strojovny, který byl součástí Dražejovské vodárenské soustavy z počátku 20. století. Dojdeme k další vodárenské stavbě, kde můžeme vidět, jak značné množství vody s hlučným šuměním přepadá kamsi do podzemí. Pár kroků za touto stavbičkou odbočíme ze značené cesty doprava na již nezřetelnou pěšinu mezi skalnatými návršími. Skály po pravé straně mají zajímavé tvary. Stoupáme nahoru a posléze se dostaneme na jakési rozcestí. Vpravo uvidíme průchod mezi skalami, kterým se dostaneme k místu, kde stával další z domů osady Heřmánky, číslo popisné 1. Vlevo ve stráni zůstal zachován sklípek, plošina, na kterou ústí skalní soutěska, nese zřetelné stopy po stavebním využití. O něco výše je druhá plošina, i zde prokazatelně stála dnes již nedochovaná stavba.
Vrátíme se pěšinou mezi skalami na rozcestí a dáme se v přímém směru proti skalní soutěsce přes padlý kmen. Málo znatelná pěšina vede k velkému balvanu a za ním se zařezává do stráně již zřetelněji .Vpravo vidíme vysekaný výklenek, jdeme ale vlevo. Pěšina stoupá stále vzhůru po římse ve stráni až ke zbytkům domu na plošině na návrší. Bylo to čp. 2 osady Heřmánky. Zde se dochovaly i nízké zbytky zdí, jímka a hospodářská stavba. Z okraje plošiny vede vlevo po pár schůdcích stezka zasypaná listím ke sklípku, vysekanému do skalní stěny, která příkře spadá do hlubokého údolí. Obejdeme plošinu ke zbytkům hospodářské budovy. I její část je zasekaná v podobě tunelu do skály. Odtud vede z plošiny zčásti znatelná cesta z lesa na louku. Starý větvemi zasypaný úvoz se stáčí více vpravo, směrem k prvnímu domu. My ale vyjdeme na louku. Přímo naproti na druhé straně louky vidíme myslivecké zařízení, tak zvanou kazatelnu. Půjdeme k němu. Zde jsou stopy po třetím ze zdejších domů, Heřmánky čp. 3. O jeho existenci nyní svědčí již jen vyhloubený terén a především studna. O něco níže za hranou skalnaté stráně vpravo bychom našli sklípek. Této lokalitě se po II. světové válce říkalo U trojek, jako připomínka tří domů, které tu stály. Domy byly strženy v 60. letech 20. století.
Osada Heřmánky náležela k Dražejovu, stejně jako Nedvězí a Kluk. V průběhu času ji tvořilo 4 až 5 domů a například v roce 1843 zde žilo 34 obyvatel. Jejich počet posléze klesal, při sčítánív roce 1930 bylo v dražejovských Heřmánkách zaznamenáno 15 obyvatel.
Loukou vede vyježděná cesta k dražejovské silnici. Vedle ní vpravo je původní úvoz, lemovaný starými stromy. Na silnici se dáme vlevo a po pár set metrech už uvidíme hradbu dražejovských skal. Vesnice odtud působí jako skalní pevnost.
zdroj: –myš–
HLEDÁNÍ ZTRACENÉHO DOMU
Dubáček - Měsíčník informací z Dubé a okolí - březen 2009

Vloženo: 11.7.2009

Komentáře a upřesňující informace

Změna turistického značení [Soukup 15.12.2013 09:13] | Reagovat
Značka Pramenným dolem z Rozprechtic do Dražejova je dnes červená. Jinak je popis perfektní.
Jméno:
E-mail:
Pokud chcete automaticky zaslat odpovědi, uveďte Vaší emailovou adresu (v platném tvaru např. ja@seznam.cz). V rámci antispamové ochrany nebude Váš email nikde zobrazen. Poslouží pouze pro automatické zaslání odpovědí na Váš příspěvek.
Nadpis:
Komentář/Upřesnění:
KOMENTAR NEBYL ULOZEN !!!
V rámci ochrany proti spamovým příspěvkům opište číslo 86 do následujícího políčka:

Processing time: 23 msec.