ES-KA Fabrik (Továrna ESKA ) - z trochu jiného (motorového) úhlu pohledu
Beigetragen:
Radim HettnerEska byla pravděpodobně nejznámějím výrobcem kol v Čechách, u také proto, e název přetrval více reimů a víc ne tři čtvrtě století. Jeho zakladatelé, opavský Slezan Ambros Swetlik a Němec Heinrich Kastrup, byli zaměstnáni v chebském Premieru a v roce 1911 se rozhodli osamostatnit.
Do nového závodu, který nejprve nazvali ELITE, přetáhli několik zaměstnanců od Premiera a začali s výrobou jízdních kol. U v roce 1914 jich stačili vyrobit 21 000 a v téme roce také několik kol s pomocným motorkem. Zhruba v té době firmu přejmenovali na ES-KA, podle foneticky vyslovených počátečních písmen svých jmen: Es Swetlik, Ká Kastrup.
Asi od roku 1928 nabízeli některé zesílené typy kol s přídavným motorkem Sachs 75. V roce 1935 začali vyrábět malé motocykly Eska Mofa (Motorfahrrad) s motorem Sachs 98. Celý motocykl váil 50 kg a jel 60 km/h. Podvozek byl samostatně konstruován, nelo tedy o přizpůsobený velocipéd. Ten byl velmi oblíbený, zejména také proto, e k jeho provozování nebylo třeba řidičské oprávnění, byl osvobozen od daně a mohl být řízen od 15 let. V roce 1939 vak jeho výroba skončila a po válce byla obnovena u jen výroba kol.
Swetlik a Kastrup, dva nerozluční přátelé, zemřeli v roce 1932 a 1930. Po celý ivot byli aktivní, v roce 1922 zaloili v Rokycanech dalí továrnu na kola Tripol (viz první článek), která rovně v určitém období vyráběla motorová kola.
Za zmínku jetě stojí, e Eska byla po roce 1948 závodem České Zbrojovky Strakonice, ale od roku 1950 byla samostatná a pohltila i závod Premier. V sedmdesátých letech uvaovala znovu o motorizaci svých kol. V úvahu přicházely italské motory, ale z projektu selo.
materiál převzat ze serveru http://www.automotorevue.cz/
Eingegeben: 3.6.2009