PřihlášeníPřihlášení RegistraceRegistrace nového uživatele  DeutschDeutsch
Továrna ESKA (ES-KA Fabrik) - z trochu jiného (motorového) úhlu pohledu

Přispěl: Radim Hettner

Eska byla pravděpodobně nejznámějším výrobcem kol v Čechách, už také proto, že název přetrval více režimů a víc než tři čtvrtě století. Jeho zakladatelé, opavský Slezan Ambros Swetlik a Němec Heinrich Kastrup, byli zaměstnáni v chebském Premieru a v roce 1911 se rozhodli osamostatnit.

Do nového závodu, který nejprve nazvali ELITE, přetáhli několik zaměstnanců od Premiera a začali s výrobou jízdních kol. Už v roce 1914 jich stačili vyrobit 21 000 a v témže roce také několik kol s pomocným motorkem. Zhruba v té době firmu přejmenovali na ES-KA, podle foneticky vyslovených počátečních písmen svých jmen: Es – Swetlik, Ká – Kastrup.

Asi od roku 1928 nabízeli některé zesílené typy kol s přídavným motorkem Sachs 75. V roce 1935 začali vyrábět malé motocykly Eska Mofa (Motorfahrrad) s motorem Sachs 98. Celý motocykl vážil 50 kg a jel 60 km/h. Podvozek byl samostatně konstruován, nešlo tedy o přizpůsobený velocipéd. Ten byl velmi oblíbený, zejména také proto, že k jeho provozování nebylo třeba řidičské oprávnění, byl osvobozen od daně a mohl být řízen od 15 let. V roce 1939 však jeho výroba skončila a po válce byla obnovena už jen výroba kol.

Swetlik a Kastrup, dva nerozluční přátelé, zemřeli v roce 1932 a 1930. Po celý život byli aktivní, v roce 1922 založili v Rokycanech další továrnu na kola Tripol (viz první článek), která rovněž v určitém období vyráběla motorová kola.

Za zmínku ještě stojí, že Eska byla po roce 1948 závodem České Zbrojovky Strakonice, ale od roku 1950 byla samostatná a pohltila i závod Premier. V sedmdesátých letech uvažovala znovu o motorizaci svých kol. V úvahu přicházely italské motory, ale z projektu sešlo.

materiál převzat ze serveru http://www.automotorevue.cz/


Vloženo: 3.6.2009



Komentáře a upřesňující informace


Motocykl Premier [Jan Kaňka 9.11.2009 18:11] | Reagovat
Můj otec měl motocykl Premier o obsahu 500 ccm (SV), který byl vyroben v roce 1932 ve firmě ESKA Cheb. Je zřejmé, že se firma zabývala i výrobou resp. montáží motocyklů u vyšším objemu motoru, nejen motokoly. Pokud si pamatuji, na karteru motoru byl odlit znak Škoda, ráfky nesly označení Dunlop, karburátor byl od firmy Binks, převodovka nesla název Archer. Třístupňové ruční řazení na bandasce.
Koncem šedesátých let jsem na něm ještě sám jezdil, jak se sajdkárou, tak sólo. Tady bych si dovolil jeden bonmot mého otce: "Jó synu, jezdit se sajdou, to je jako když se oženíš!" Musím přiznat, že jezdit se sajdkárou byla dřina, obzvlášť ještě s levostrannou, jako jsme měli my.
Užili jsme si s Premierem mnoho pěkných i horkých chvilek.

Jan Kaňka
Vývoj -myšlenka zaměstnanců. [S.Leinweber 27.12.2009 19:20] | Reagovat
Od spoluzaměstnance vím,že před válkou si každý zaměstnanec mohl jednou v roce vyrobit jízdní stroj.
V tom našli majitelé továrny plno inspirace.Iproto podnik oslovoval na trhu stále novými typy.Při minimální námaze za nápad.
K továrně patřila cyklistika. [S.Leinweber 30.8.2010 20:23] | Reagovat
http://picasaweb.google.cz/112728176903768358224
Na tomto odkazu najdete dobové foto.Cyklistiku.
Eska - Mofa - Sachs [Franta 8.12.2014 17:26] | Reagovat
Tak jsem dnes po dlouhé době dovezl Esku podle takřivení rámu štíhlejší nádrž.Hned problém -chybí vahadla - tedy to celé uchycení řízení.Vidlici mám.Poradíte jak se dopracovat k vahadlům? Děkuji.
 Komentáře a upřesňující informace
Jméno:
E-mail:
Pokud chcete automaticky zaslat odpovědi, uveďte Vaší emailovou adresu (v platném tvaru např. ja@seznam.cz). V rámci antispamové ochrany nebude Váš email nikde zobrazen. Poslouží pouze pro automatické zaslání odpovědí na Váš příspěvek.
Nadpis:
Komentář/Upřesnění:  
V rámci ochrany proti spamovým příspěvkům opište číslo 36 do následujícího políčka:

   





Více informací ZDE

Trocha reklamy na podporu webu:
TOPlist