PřihlášeníPřihlášení RegistraceRegistrace nového uživatele  DeutschDeutsch
Karvinná - úzkorozchodné tramvaje (Karwin - Schmalspur-Bahnen) - Zrušený systém úzkorozchodných tramvají na území bývalé a současné Karviné

Přispěl: Petr Bindač

Předmluva

Tímto příspěvkem bych chtěl alespoň okrajově přiblížit systém úzkorozchodných tramvají na karvinsku,který ve své době neodmyslitelně k této oblasti patřily.

Tramvaje v letech 1909 až 1973
/zjednodušeně/

V Ostravsko–Karvinské oblasti byl v letech 1909 až 1973 velký systém úzkorozchodných tramvají elektrické trakce o rozchodu kolejí 760 mm s celkovou délkou sítě 63 km.
Dopravu zajišťovali tři dopravci - Městská elektrická dráha v Bohumíně(MEDB),Slezské zemské dráhy (SZD) a Místní dráha Ostrava – Karviná (MDOK). Všechny úzkorozchodné systémy byly po 2sv. válce a politických přeměnách sloučeny a v roce 1949 je převzal Dopravní podnik města Ostravy (DPMO),který je provozoval až do úplného ukončení provozu v roce 1973.(Dále se budu věnovat už jen MDOK a SZD,které jsou s karvinskem nejvíce spjaty).

Oblast Karvinná (dnes Karviná2-Doly) – Fryštát (dnes Karviná)

Tramvaje netvořily pouze systém městských linek,ale byly v provozu na dvou regionálních tratích spojujících Karvinnou a Fryštát s Ostravou.
MDOK byla uvedena do provozu v roce 1909. Začínala v Moravské Ostravě a vedla přes Hranečník, Radvanice, Petřvald a Orlovou k hl.nádraží v Karvinné (dnes seřazovací nádraží OKD Ka2-Doly).
SZD byly uvedeny do provozu v roce 1912. Trať vedla od nádraží v Karvinné do Fryštátu. V roce 1913 bylo realizováno tramvajové spojení s Orlovou a Novým Bohumínem. V roce 1914 pokračovala trať až do Hrušova a Ostravy.
Vozovny tramvají stály v Karvinné u pivovaru a ve Fryštátu (v dnešním místě objektu hasičského záchranného systému Karviná).
Po sloučení pod DPMO v jednotný celek došlo v roce 1950 k propojení obou systému v přednádražím prostoru stanice Karvinná hl. nádraží a byl zrušen koncový úsek na náměstí ve Fryštátě. Ten byl nahrazen novým úsekem z ul.Bohumínské (dnes ul.Svat.Čecha) k OÚNZ (dnes budova VZP) na ul.Poštovní. Dne 1.5.1953 došlo k zahájení provozu od OÚNZ na sídliště Stalingrad (Karviná 6), kde byla trať zakončena jedinou smyčkou v celé síti úzkorozchodných tramvají (dodnes je tato smyčka docela dobře patrná v parčíku před okresním úřadem). Bohužel k rychle rostoucí „nové“ Karviné a jejích potřebách jak v bytové tak hlavně silniční výstavbě nové čtyřproudové silnice do Ostravy a argumentům v té době levnější nafty a tím i autobusové dopravy byla v roce 1961 zastavena doprava na trati Karvinná-U haldy(poblíž starého hl.nádr.) – Ka6 Stalingrad. V roce 1962 se přestalo jezdit v úseku U haldy ke starému hl. nádraží. V roce 1964 v úseku U haldy do Doubravy ve směru Bohumín (bývala větev SZD) a od nádraží k Jindřichově kolonii směr Ostrava (bývalá větev MDOK). Poslední úsek úzkorozchodné tramvaje na území staré Karviné v úseku Jindřichova kolonie-Ostrava byl zrušen v roce 1967. Dne 30.9.1973 byla pak vypravena souprava na poslední jízdu z Bohumína do Hrušova (přepravu osob v celé síti převzalo ČSAD svými autobusy). Tímto datem skončil jeden z pozoruhodných dopravních systému,který byl svou rozlohou,rozchodem kolejí a vedením tratí výjimečný v tehdejším Československu,ale i v Evropě.


Vloženo: 5.2.2009



Komentáře a upřesňující informace


Vozovny a doplnění [Petr Veselý 10.8.2010 09:47] | Reagovat
Chtěl bych ještě doplnit, že další vozovna a dílny težké údržby byly na Zárubku. Již během druhé světové války (1941) se na Hranečníku začala stavět nová vozovna a dílny. Koncem padesátých let byla těžká údržba úzkokolejky přesunuta z Hranečníku do Bohumína a vozovnu Hranečník opanovaly normálně rozchodné tramvaje a autobusy.
Prvním hřebíčkem do rakve bylo zrušení problematického úseku Karviná nádr. - U haldy již 30.6.1957, čímž byla dráha MDOK rozdělena na dvě větve, karvinskou a ostravskou.
Hlavním důvodem likvidace dráhy MDOK nebylo nakonec ve finále poddolování, ale výstavba nové silnice Ostrava-Karviná, která se týkala cca 300m dráhy.
 Komentáře a upřesňující informace
Jméno:
E-mail:
Pokud chcete automaticky zaslat odpovědi, uveďte Vaší emailovou adresu (v platném tvaru např. ja@seznam.cz). V rámci antispamové ochrany nebude Váš email nikde zobrazen. Poslouží pouze pro automatické zaslání odpovědí na Váš příspěvek.
Nadpis:
Komentář/Upřesnění:  
KOMENTAR NEBYL ULOZEN !!!
V rámci ochrany proti spamovým příspěvkům opište číslo 50 do následujícího políčka:

   


Processing time: 22 msec.
IP address = 3.14.142.56
desktop version