PřihlášeníPřihlášení RegistraceRegistrace nového uživatele  DeutschDeutsch
Karvinná - nádraží (St. Karwin - Bahnhof) - Místní dráha Petrovice u Bohumína - Karvinná místní nádraží

Přispěl: Petr Bindač

Významnou roli na "karvinsku" sehrála místní dráha SDCF Petrovice u Bohumína (dnes Petrovice u Karviné) - Karvinná místní nádraží. Proto si zaslouží,byť moc nepatří do blogu o zaniklých obcích,jistě alespoň malé připomenutí.

Rakouský autor této dráhy uvádí u tohoto projektu jako důvod její výstavby odtížení hlavní trati Vídeň – Bohumín – Krakov. Spádové poměry a zaústění dráhy ve stanici Karvinná místní nádraží (dnes seřaďovací nádraží OKD doprava),však nesvědčí tomu,že by měla sloužit odklonu zátěže přepravované po hlavní trati SDCF (Severní Dráha Císaře Ferdinanda) nebo KBD (Košicko Bohumínská Dráha). Pravděpodobnějším účelem bylo propojení okresního města Fryštát a jeho velkých válcoven. Stavbou téměř 10km dlouhé dráhy se ujala SDCF,která měla do půldruhého roka celou dráhu uvést do provozu. Provoz na dráze byl zahájen 1.9.1898.
Dráha z petrovického nádraží vedla nejprve souběžně s hlavní trati SDCF a pak se obloukem stočila jižním směrem neosídleným územím až do stanice Fryštát (dnes Karviná město/není přístupná-areál Kovony). Odtud pokračovala přes Ráj (dnes součást Karviné) až k jódovím lázním Darkov (rovněž dnes součást Karviné) již krajinou s větší zástavbou,aby ve směru západním dosáhla stanice Karvinná místní nádraží (později sloučené pod společný název Karvinná hlavní nádraží).
Tento stav trval až do roku 1959,kdy již vlivem výstavby „nové Karviné“ probíhala výstavba přeložky bývalé trati KBD z Dětmarovic do Louk nad Olší. Soustředění výstavby nové Karviné na východ od nové přeložky přispelo ke zrušení úseku Fryštát (Ka-město) do její koncové stanice (dnes nádraží OKD).Pro potřebu průmyslu byl upraven stávající vlečkový areál (Bytostav,Kovona,Potraviny,odštěpný závod NHKG) a trať odtuď do Petrovic byla používána od jízdního řádu 1963/64 jen pro nákladní dopravu. V poslední fázi od roku 1974 byla na tomto zbývajícím úseku zavedena vlečková obsluha.

Do dnešních dnů tak zůstal zachován úsek Petrovice - Karviná město (Fryštát) a je na něm provozována vlečková doprava. Dále se dochovala čekárna stanice Ráj (dnes prodejna květin na Fryštátské ulici v Karviné-Ráji),původní železniční most přes karvinský potok v parku-od něho je možné velice dobře pozorovat těleso trati až k ul.Lázeňské a dále pak k Olši a nakonec objekt železniční stanice Ka Darkov lázně (dnes rodinný dům) na Lázeňské ulici v Karviné.

Poznámka:
Celá dráha byla osazena tzv. hektometrovníky (např.86) nikoliv kilometrovníky (při těch by bylo užito označení 8,6). Číslo 86 tedy při převodu na metry znamenalo 8 600m a na kilometry 8,6Km.

Vloženo: 30.1.2009



Komentáře a upřesňující informace


Žádný záznam

 Komentáře a upřesňující informace
Jméno:
E-mail:
Pokud chcete automaticky zaslat odpovědi, uveďte Vaší emailovou adresu (v platném tvaru např. ja@seznam.cz). V rámci antispamové ochrany nebude Váš email nikde zobrazen. Poslouží pouze pro automatické zaslání odpovědí na Váš příspěvek.
Nadpis:
Komentář/Upřesnění:  
KOMENTAR NEBYL ULOZEN !!!
V rámci ochrany proti spamovým příspěvkům opište číslo 31 do následujícího políčka:

   


Processing time: 9 msec.
IP address = 18.188.228.180
desktop version