Zettwing (Cetviny) - Cetviny
Beigetragen:
Frantiek SchusserCETVINY
Z městečka Cetviny zůstal jen kostel, který leí v iroké horské kotlině v podhůří Novohradských hor na samé česko-rakouské hranici. Státní hranici zde tvoří řeka Male. Dle stabilního katastru z roku 1827 i pozdějích fotografií, tvořilo osídlení uliční typ podél potoka, který byl zakončen náměstím s kostelem. Od 18. století do počátku 19. století Cetviny výrazně vzrostly a v roce 1843 zde bylo 105 domů a 653 obyvatel. V letech 1805 a 1806 obsadili a vyrabovali Cetviny ustupující Napoleonovi vojáci. Od poloviny 19. století Cetviny stagnovaly a pro svou stagnaci se zachoval mimořádně malebný urbanistický celek. Po odsunu Němců v roce 1946 byly Cetviny z části dosídleny 143 rumunskými Slováky a volyňskými Čechy. Odlehlá obec bez vlakového spojení a s tvrdými ivotními podmínkami vak nové dosídlence příli nelákala. Po vítězném únoru zde vzniklo hraniční a zakázané pásmo a v roce 1951 dolo k vysídlení vekerého civilního obyvatelstva a v roce 1956 bylo městečko, mimo kostela a dvou budov vyuívaných Pohraniční stráí, zcela zbořeno. Od května 1990 je prostor Cetvin opět přístupný.
V roce 1418 Oldřich z Romberka osvobodil obyvatele městečka Cetviny od odúmrtí a povolil nejen týdenní trh kadý čtvrtek, ale i výroční roční trh. Současně svolil, aby Cetviny pouívali znamení růe v pečeti městečka. Mohl bych v udělovaných privilegiích pokračovat dlouho. Například v roce 1577 Vilém z Romberka dal Cetvinským právo vařit pivo, které se zde vařilo jetě v roce 1930. Tyto výsady jim potvrdil i Jan Jiří ze vamberka a Ferdinand Buquoy. Romberkové v Cetvinách zaloili i mlýn.
Cetviny musely existovat ji před rokem 1325, nebo v onen rok Petr z Romberka zastavil tuto obec Bohuňkovi z Harrachu, který byl osedlý v Rakousku, ale ji roku 1379 jsem je nael v urbáři hradu Romberk. Tehdy zde bylo jedenáct statků a na konci třicetileté války ji 53 domů. V roce 1620 připadly Cetviny Buquoyům a ve stejném roce postihl Cetviny poár, při kterém byl vypálen i kostel. kola v Cetvinách je poprvé uváděna v roce 1690, mezi léty 1908 a 1950 zde byla pota a za prvé republiky se zde ročně vyrábělo padesát tisíc kos na sečení.
Na fotografii z roku 1951 je jetě vidět celá obec a v dolní části fotografie jsou vidět i malá políčka na rakouském území, které začíná těsně pod Cetvinami a velké neobdělávané území na české straně. Na zachovalé fotografii z roku 1971 je mono vidět ji jen kostel a kasárna Pohraniční stráe a zbytek městečka ji neexistuje. Uprostřed náměstí stávala kamenná kana a morový sloup se sochou svatého Jana Nepomuckého. Zbytky kany stojí uprostřed skupiny vzrostlých stromů, osud morového sloupu je neznámý. Na jeho trojbokém vysokém podstavci stávaly sochy sv. Jana a Pavla, sv. ebestiána a sv. Floriána. Uprostřed dominoval trojhranný sloup se sochou sv. Jana Nepomuckého na vrcholu. Na trojhranném kuelkovém zábradlí byl letopočet 1772.
Trojlodní pozdně gotický kostel si zachoval svou tvář i přes několik rekonstrukcí. Stával na západní straně náměstí a kdysi býval obklopen hřbitovem. Jako farní byl připomínán ji v roce 1384. V druhé polovině 15. století byla gotická loď nahrazena zhruba čtvercovým trojlodím, v jeho severovýchodním koutě zůstala starí vě dole podklenuta a tak zůstala prostorově spojena s trojlodím. Pozdně gotické síňové trojlodí je zakončeno pětiboce zakončeným presbytářem s opěráky a obdélníkovou sakristií na severní straně. V presbytáři jsou hrotová okna s krubami. Presbytář je sklenut jedním polem kříové klenby. V roce 1620 byl kostel Dampierovým vojskem vyloupen a vypálen, opraven byl a po třicetileté válce. V letech 1735 a 1736 byla vě zakončena barokní bání. Roku 1795 se ani kostelu nevyhnul velký poár v Cetvinách a společně s městečkem celý vyhořel. Po jeho obnově bylo v roce 1892 přistavěno schoditě a poslední úpravy kostela byly v roce 1940.
Kostel nebyl komunisty přímo zbořen, ale byl údajně pouíván jako prostor k poráce vepřů a jinak ponechán svému osudu. V prvém díle soupisu Umělecké památky Čech, který v roce 1977 vydala Academia Praha se o stavu kostela pouze píe zařízení odstraněno. Natěstí nám popis odstraněného zařízení zanechal pan Cechner. Hlavní dřevěný oltář z roku 1736 byl hnědý, částečně zlacený, a uprostřed měl mělký výklenek se sochou Panny Marie s Jeíkem. Nad sochou dreli dva andělé korunu. Po stranách oltáře byly hadovitě stáčené sloupy a na konsolkách sochy sv. Floriána a sv. ebestiána. Nad zalamovaným kladím byl nástavec se sochou Boha Otce v oblacích a andělé na postranních závitech a na římsách. Nejvýe byl symbol Ducha svatého. Hlavní oltář zbudovali řezbáři z Omleničky a postranní sochy řezbáři z nedalekého rakouského Freistadtu.
Jiní boční oltář byl dřevěný, mramorovaný. V sloupkové architektuře visel obraz sv. Aloise, velký 98 x 175 cm a po obou stranách byly polychromované sochy sv. Martina papee a sv. Martina biskupa v ivotní velikosti a v nástavci soka sv. Ignáce. Také tento oltář zhotovili řezbáři z Omleniček. Severní boční oltář v kapli pod věí měl rokokovou sochu sv. Anny z 18. století. Kazatelna byla dřevěná, visutá, čtyřboká s otupenými rohy. Na přední straně poprsníku byla zlacená řezba v kartui s poprsím sv. Augusta a na stříce kazatelny byly třásně, andílci a Boí oko v paprscích. Kamenná křtitelnice byla kulatá, místa na oblé profilované noze a na dřevěném víku hrubě řezaném znázorňovaly křest Krista. Varhany byly z roku 1819, skříň rokoko-empírová a v roce 1917 byly cínové píaly zrekvírovány. Lustr z 18. století byl dřevěný, zlacený, ve spodní řadě osmiramenný a v horní řadě čtyřramenný. Dále zde bylo tucet tabulových obrazů z prvé poloviny 17. století o velikosti 42 x 82 cm, na kterých byla na dřevě namalována poprsí Krista a jedenácti apotolů. Proti kazatelně byla socha ukřiovaného Krista v ivotní velikosti a v kněiti byl obraz 182 x 290 cm veliký, na kterém byl Kristus na kříi s Matkou Boí a svatým Janem. Ve věi bylo celkem pět zvonů, z toho čtyři z roku 1796 a pátý, umíráček, z roku 1873.
V roce 1990 chyběla kostelní lodi zcela střecha a na severní straně odpadla polovina barokní báně věe kostela. V roce 1995 byla zahájena rozsáhlá rekonstrukce kostela, v roce 2002 byly restaurovány vnitřní pozdně gotické a raně barokní fresky ze 14. a 15. století a 6. září 2003 byl kostel znovu vysvěcen. Je tedy reálná naděje, e tato vzácná památka jihočeské gotiky bude zachráněna. Pozdně gotická soka Panny Marie Cetvinské z roku 1490 je umístěna v Alově jihočeské galerii v Hluboké nad Vltavou.
Na lesní cestě k rakouskému Mairspindtu byla na počátku 21. století opravena nevelká kaple ve stylu Lurdské jeskyně. Byla postavena roku 1892 v místech starých Boích muk, které zde u studánky stály ji v 17. století. Podle pověsti Panna Maria svým pláčem označila místo kde má být kaple postavena. Kaple je postavena z okolních neopracovaných balvanů. K léčivému pramenu se váe pověst o rodině ze týrska, která podle vnuknutí přila k prameni s nemocným dítětem, a to se zde po vykoupání uzdravilo. Od bývalého náměstí v Cetvinách vede polní a posléze lesní cesta, na které je i farní kaple a zastavení kříové cesty z roku 1883. Farní kapli v roce 1844 rozířil Matyá Kastl z Cetvin a v kapli býval obraz Panny Marie Cetvinské. Alej ke kapli byla osázena novými lipkami a nedaleko kaple je pomníček, který připomíná dva padlé české finančníky v září 1938, kteří zde byli zastřeleni faisty z Rakouska. Kaple svatého ebestiána na návrí nad Cetvinami dodnes připomíná morovou epidemii a od roku 1740 se postupně stala místem pravidelných procesí. Je zde nový obraz sv. ebestiána z roku 1994.
SVATÝ KÁMEN
A KOSTEL PANNY MARIE SNĚNÉ
Páter Josef Hůlka v roce 1905 zaznamenal svou návtěvu tohoto poutního místa nedaleko Rychnova nad Malí takto: Do kostela se vstupovalo s příjemným překvapením. ádné kostelní sloupy, ádné rozdělení na kostelní lodě, ale okamitý rozhled a pohled na pět oltářů. Stropní klenba, zdobená bohatou barokní tukaturou, vyplněna azurovou modří, ve kterých byla napsána vzneená jména Panny Marie podle loretánských litanii...
Centrem tohoto poutního místa, hned vedle presbytáře, je kaple se dvěma mohutnými kameny. Na větím kamenném bloku, který má obvod 14,5 metru a výku 210 cm, je dřevěná socha Panny Marie Sněné. Mení kamenný blok má obvod 13 metrů a výku 185 cm. Podle pověsti tyto dva balvany tvořily jedinou skálu, na ní se kolem roku 1500 zjevovala Panna Maria. Snad proto začali lidé toto místo nazývat Svatý Kámen. Kámen se prý později rozpůlil na znamení pravdivosti zjevení. A tady mne dovolte zaznamenat rozdílný dalí výklad. Dle pátera Jana Toupalíka a Stanislava Kroupy: A se tyto dva kameny od sebe tak vzdálí, aby mezi nimi projel koňský potah, tak přijde den posledního soudu. Naproti tomu Jiří Černý píe, e oba kameny se mají k sobě postupně přibliovat. A se kameny dotknou, má nastat soudný den.
Monografie Prostein Mariale říká, e v roce 1650 byly vzdálenosti těchto dvou kamenů změřeny a tehdy jejich vzdálenost ve vrcholcích byla taková, e se mezi ně veel sáh dřeva a při úpatí se dalo pohodlně projít. Dnes je hořejí vzdálenost 165 cm a při zemi 90 cm. Poutní místo Svatý Kámen dostal řád Klaristek z Českého Krumlova 2. září 1502 od Romberků, ale mnohem známějí se toto poutní místo stalo a o svátku sv. Frantika 4. října 1652, kdy byl zde objeven pramen, o kterém se tvrdí, e vyvěrá pod svatými kameny a má zvlátní moc uzdravovat. Kdy byl řád Klaristek císařem Josefem II. zruen, propadl majetek ve prospěch královské komory. Tehdejí farář na Svatém Kameni Antonín Pintz rozhodnutí těce nesl a po osmi dnech jej ranila mrtvice. Duchovní správa byla obnovena a v roce 1785 cisterciáckým kláterem ve Vyím Brodě. Později byli správci poutního areálu redemproristé a od 12. srpna 1895 bratři Kongregace Nejsvětějí svátosti oltářní v Českých Budějovicích. Spolu s petriny přichází sem i řeholnice této větve kongregace. Petrini zde působili a do roku 1924 a Dům sester Nejsvětějí Svátosti zde existoval a do roku 1950. Hlavní poutní slavnost se zde konala kadý rok 5. srpna, na svátek Panny Marie Sněné. Naposledy toto mariánské poutní místo zazářilo v plném lesku v roce 1950, kdy českobudějovický biskup Josef Hlouch zde poskytl svátost biřmování čtyřem stům mladých věřících.
Od té doby celý areál rapidně chátral. Hlavní zásluhu na chátrání měla Pohraniční strá, která si například ve věi kostela zřídila strání vě. Vnitřní vybavení bylo rozkrádáno, co bylo dřevěné bylo rozřezáno a spáleno pohraničníky a v kostele bylo zřízeno skladitě materiálu pro budování elezné opony a později zde byly ovce. Poslední tečkou za celým poutním místem byla výstraná cedule s nápisem: Hraniční pásmo! Vstup zakázán! 28. srpna 1975 dochází na ministerstvu kultury k rozhodnutí, e kostel Panny Marie Sněné u Svatého Kamene bude pro ráz a vzhled krajiny zachován jako historická zřícenina.
Oivení poutního místa Svatý Kámen nastalo po pádu elezné opony. Kostel a celý areál byl za pomoci rakouských přátel pod vedením faráře Toupalíka z Malont opraven a 15. srpna 1993 byl znovu vysvěcen českobudějovickým biskupem Antonínem Likou. Ji v letech 1990 a 1991 byla opravena kaple nad kameny. Hlavní pouti se zde konají vdy v neděli po 5. a 15. srpnu. Z nedalekého Rychnova nad Malí k poutnímu areálu Svatý Kámen vede sedm výklenkových kaplí spojených s rozjímáním nad sedmi bolestmi Panny Marie.
Eingegeben: 29.12.2008