ES-KA Fabrik (Továrna ESKA ) - ESKA v kostce
Beigetragen: Radim HettnerKdo z lutitelů kříovek by neznal podnik v Chebu na čtyři, pod kterým se skrývá značka někdejího významného tuzemského výrobce bicyklů. K průkopníkům tovární výroby jízdních kol v českých zemích bezesporu patřila továrna Premier v Chebu. Nejstarím typem kol, jejich zahájení provozu zde lze předpokládat, představovala pravděpodobně vysoká jízdní kola, tzv. kostitřasy. Jméno si ale firma vybudovala v 80. letech 19. století výrobou nízkých kol, tzv. bezpečníků. V letech 1899-1900 jich chebská továrna vyrobila 2532 kusů. Stále stoupající poptávka po jízdních kolech vedla v roce 1911 k zaloení dalí továrny na jejich výrobu v Chebu. Zakladateli nové firmy se stali pánové Kastrup a Swetlik, bývalí zaměstnanci firmy Premier. Jejich podnik nesl původně název ELITE, ten byl později změněn na ES-KA. Název byl utvořen fonetickým přepisem počátečních písmen jmen obou zakladatelů: ES - Swetlik, KA - Kastrup. Cheb se tak stává jetě před první světovou válkou centrem veloprůmyslu v českých zemích. Poválečné období znamená pro kolařský průmysl výraznou konjunkturu a v mladém Československu vznikají dalí továrny na výrobu jízdních kol. Vedoucí pozici si vak neustále udrují závody Premier a ES-KA v Chebu. Konkurenčním tlakům čelily nejen zlepováním vzhledu a technického provedení svých výrobků, ale také zaváděním nových doplňkových výrob. V Chebu se rozvíjí výroba motokol a motocyklů. První motocykly postavila chebská ES-KA ji v roce 1914. Firma Premier začala s touto výrobou a po první světové válce, přesto se ve 30. letech minulého století stala vedoucí značkou motocyklové výroby v tehdejím Československu. Na přelomu 20. a 30. let přila firma Premier na trh také se zajímavou kolekcí dětských kočárků. V roce 1922 zakládají chebtí podnikatelé Kastrup a Swetlik nový montání závod v Rokycanech. Tento závod montuje pod názvem TRIPOL jízdní kola ze součástek dodávaných chebskou ES-Kou. Výrobu vak v roce 1934 odprodávají spolumajiteli této firmy Frantiku Heringovi, který pod názvem Velo-Tudor Rokycany zakládá firmu novou. Válečná léta 1939 - 1945 znamenají veobecnou stagnaci veloprůmyslu. Po ukončení druhé světové války vechny kolařské továrny s německých kapitálem, tedy i chebské firmy ES-KA a Premier, byly sloučeny pod národní správu s prvním správcem J. Pehlíkem. Od 1. října 1946 byla ve firmě ustavena kolektivní národní správa a v září 1947 se kolektivním národním správcem vech kolařských firem v Čechách stala Česká zbrojovka ve Strakonicích. Politické a hospodářské změny po únoru 1948 zasáhly i československý veloprůmysl. Od 1. ledna 1950 začínají působit tři samostatné národní podniky, které zajiují výrobu jízdních kol: Eska Cheb (bývalá ES-KA Cheb), její součástí je i někdejí firma Premier, dále pak Velamos Petrov nad Desnou a Velo-Stadion Rakovník. V roce 1953 se z chebské Esky vyčleňuje samostatný národní podnik Favorit Rokycany a v roce 1958 je do n. p. Eska Cheb znovu začleněn. Po reorganizaci československého veloprůmyslu v roce 1958 byl n. p. Eska Cheb tvořen základním závodem v Chebu, provozem bývalé firmy premiér Cheb, provozem v Plesné, technickým závodem v Chebu - Hájích a závodem Favorit v Rokycanech. Tuto strukturu si podnik udrel a do roku 1996. V případě Esky Cheb dolo koncem devadesátých let zřejmě k projevu manaerské neschopnosti a patného marketingu. Eska toti nedokázala zachytit nástup módy horských a trekingových kol a se svými zastaralými modely byla vytlačena z trhu asijskými výrobci. Zadluenou státní Esku Cheb privatizoval před několika lety Radek Záhejský. Nepodařilo se mu vak získat ádný dalí úvěr ani strategického partnera, a tak postupně utlumil výrobu, rozprodal stroje a zařízení a propustil vechny zaměstnance. Zadluený podnik přejmenoval na Vykoma, poslal jej do konkursu a sám podnikal dál se značkou Eska, kterou chtěl změnit v evropské logistické a montání centrum cyklistických součástí Eska Trading. Ani to se mu vak nepodařilo, a tak Eska Cheb definitivně zanikla. Po bývalé Esce zůstali nevypořádaní zaměstnanci, kteří soudně vymáhají dluné mzdy za milion korun, rozsáhlý chátrající areál bývalé továrny na jízdní kola v blízkosti centra Chebu. Smutnou dohrou je potom koupě objektu občanem Vietnamské národnosti, který nejdřív v něm měl sklad nelegálního zboí a potom budovy zbořil. Je po nich ohyzdná díra na příjezdu do Chebu. Stejný osud zřejmě čeká někdejí masokombinát v Chebu,askou Oharu, plesenskou Tostu a dalí bývalé velké výrobce ve zdejím regionu. Závod Eska, stejně jako jeho předchůdci Premier Cheb a ES-KA Cheb, byl ve své době významným reprezentantem průmyslové výroby v Chebu. Byl podnikem s vysokým podílem vývozu svých výrobků na trhy v Evropě, Asii, Africe a Latinské Americe. Dnes je el více ne stoletá tradice výroby jízdních kol v Chebu ji dřevní historií. část materiálu zpracována za přispění dat z městského muzea v Chebu Eingegeben: 20.11.2008
Kommentar und weitere Informationen jízdní kola zn. IRIS [Jarka 3.12.2008 13:19] | ReagierenDobrý den. Získal jsem informaci, e zn. jízdních kol IRIS byla údajně před válkou součástí firmy ES-KA Cheb. V uvedeném článku p. Hettnera není o tom ale ádná zmínka. Prosím, vyjádřete se k tomu, případně poskytněte odkaz (je-li to moné), kde by o této dosti známé značce bicyklů bylo moné zíkat informace. Za odpověď děkuji. Jarka Helix [David 15.4.2009 22:03] | ReagierenVazeny pane Hettnere. Osud tovarny Es-Ka je smutny, ale jizdni kola teto znacky i po mnoha letech ziji. Ja vlastnim damske kolo Helix z r. 1927 a panske z r. 1933. Nas spolek se snazi pripominat zaslou slavu. Podivejte se na www.velocipediste.blog.cz S pozdravem David Re: Helix [Radim Hettner 16.4.2009 08:37] | ReagierenDavide,
bylo by opravdu smutné, kdyby zbořením budov v lidských myslích a srdcích zapadly i vzpomínky jako takové. Jak ji zde mnohokrát bylo řečeno, genius loci krajiny předevím tvoří lidé. A ten rozhodně nalézám i na Vaich avizovaných stránkách. Cítím, e jsme podobná krevní skupina, nebo nemaje automobil, vekeré objevné cesty z mého bydlitě v Lubech podnikám po zámcích i obcích zaniklých a skorozaniklých výhradně kolmo, sám či s rodinou (kdy se nejedná o nějaké vraedné kopce). Avak na druhou stranu sebekriticky přiznávám, e nejsem věren české tradici, nebo mým nezbytným pomocníkem je silniční kolo Companella.....
S pozdravem a Vám to lape
Radim Eska Cheb [S.Leinweber 12.11.2009 20:54] | ReagierenDobrý den.Na stránkách www.peloton.cz je odkaz na stránky,které postupně budou mapovat nejen továrnu a její historii,ale zejména bych rád přiblíil,jak kola vznikala.Předevím je faktem,e o výrobě samotné nenajdete v mediích nic.Nejsou zaznamenány fakta z období ,kdy byla v Chebu jen filiálka Premier.Mě samotného udivuje,jak je komplex hal a místo,kde značka Premier působila přecházena.Eska znamenala pro mne mnoho.Měla vlastní technickou knihovnu,vývoj,zkuebnu.Poznatky od zaměstnanců pamatující podnik před válkou byl pro mě záitkem.Kola z éry od r.50 a 89 byla poznamenána monostmi danými systémem.Tolik nadených lidí pro kolařinu tento stát na jednom místě u mít nebude.Technologie,pokud by reim do výroby dal,mohla tato značka prolomit trh i po roce do.Stala se z ní vak ke konci 80.let dojná kráva valut.Kola do Anglie(medii prezentovaný úspěch národního hospodářství)stát dotoval!Jednou korunou!Aby se do socialistického státu vrátili devizi.Tisíce maličkostí postupně popíu na stránkách.Na stránce pelotonu,v blogu uvedu odkaz.Vyrábět kola v hospodářství východního bloku byl do jisté míry oříek.Je třeba být soudný nad osudem továrny,která byla ivým tělesem.Děkuji. Bývalý nástrojař,závodník Tj Eska .S.Leinweber Provozy Eska [S.Leinweber 12.11.2009 21:03] | ReagierenEska-základní závod
Eska-provoz premier v Chebu
Eska Háje-technický provoz
Eska -provoz Starý Hroznatov
Eska -provoz Plesná.
Vechny provozy byli důleité pro výrobu.Objem výroby byl rozdělen do těchto provozů.Základní závod byl tak po roce 1948 zvěten.Továrna měla včetně Favoritu Rokycany v roce 1985 přes 1200 zaměstnanců.
Kommentar und weitere Informationen
|