PřihlášeníPřihlášení RegistraceRegistrace nového uživatele  DeutschDeutsch
Továrna ESKA (ES-KA Fabrik) - ESKA v kostce

Přispěl: Radim Hettner

Kdo z luštitelů křížovek by neznal podnik v Chebu na čtyři, pod kterým se skrývá značka někdejšího významného tuzemského výrobce bicyklů. K průkopníkům tovární výroby jízdních kol v českých zemích bezesporu patřila továrna Premier v Chebu. Nejstarším typem kol, jejichž zahájení provozu zde lze předpokládat, představovala pravděpodobně vysoká jízdní kola, tzv. kostitřasy. Jméno si ale firma vybudovala v 80. letech 19. století výrobou nízkých kol, tzv. bezpečníků. V letech 1899-1900 jich chebská továrna vyrobila 2532 kusů. Stále stoupající poptávka po jízdních kolech vedla v roce 1911 k založení další továrny na jejich výrobu v Chebu. Zakladateli nové firmy se stali pánové Kastrup a Swetlik, bývalí zaměstnanci firmy Premier. Jejich podnik nesl původně název ELITE, ten byl později změněn na ES-KA. Název byl utvořen fonetickým přepisem počátečních písmen jmen obou zakladatelů: ES - Swetlik, KA - Kastrup. Cheb se tak stává ještě před první světovou válkou centrem veloprůmyslu v českých zemích. Poválečné období znamená pro kolařský průmysl výraznou konjunkturu a v mladém Československu vznikají další továrny na výrobu jízdních kol. Vedoucí pozici si však neustále udržují závody Premier a ES-KA v Chebu. Konkurenčním tlakům čelily nejen zlepšováním vzhledu a technického provedení svých výrobků, ale také zaváděním nových doplňkových výrob. V Chebu se rozvíjí výroba motokol a motocyklů. První motocykly postavila chebská ES-KA již v roce 1914. Firma Premier začala s touto výrobou až po první světové válce, přesto se ve 30. letech minulého století stala vedoucí značkou motocyklové výroby v tehdejším Československu. Na přelomu 20. a 30. let přišla firma Premier na trh také se zajímavou kolekcí dětských kočárků.

V roce 1922 zakládají chebští podnikatelé Kastrup a Swetlik nový montážní závod v Rokycanech. Tento závod montuje pod názvem TRIPOL jízdní kola ze součástek dodávaných chebskou ES-Kou. Výrobu však v roce 1934 odprodávají spolumajiteli této firmy Františku Heringovi, který pod názvem Velo-Tudor Rokycany zakládá firmu novou. Válečná léta 1939 - 1945 znamenají všeobecnou stagnaci veloprůmyslu. Po ukončení druhé světové války všechny kolařské továrny s německých kapitálem, tedy i chebské firmy ES-KA a Premier, byly sloučeny pod národní správu s prvním správcem J. Pehlíkem. Od 1. října 1946 byla ve firmě ustavena kolektivní národní správa a v září 1947 se kolektivním národním správcem všech kolařských firem v Čechách stala Česká zbrojovka ve Strakonicích. Politické a hospodářské změny po únoru 1948 zasáhly i československý veloprůmysl. Od 1. ledna 1950 začínají působit tři samostatné národní podniky, které zajišťují výrobu jízdních kol: Eska Cheb (bývalá ES-KA Cheb), jejíž součástí je i někdejší firma Premier, dále pak Velamos Petrov nad Desnou a Velo-Stadion Rakovník. V roce 1953 se z chebské Esky vyčleňuje samostatný národní podnik Favorit Rokycany a v roce 1958 je do n. p. Eska Cheb znovu začleněn.

Po reorganizaci československého veloprůmyslu v roce 1958 byl n. p. Eska Cheb tvořen základním závodem v Chebu, provozem bývalé firmy premiér Cheb, provozem v Plesné, technickým závodem v Chebu - Hájích a závodem Favorit v Rokycanech. Tuto strukturu si podnik udržel až do roku 1996. V případě Esky Cheb došlo koncem devadesátých let zřejmě k projevu manažerské neschopnosti a špatného marketingu. Eska totiž nedokázala zachytit nástup módy horských a trekingových kol a se svými zastaralými modely byla vytlačena z trhu asijskými výrobci. Zadluženou státní Esku Cheb privatizoval před několika lety Radek Záhejský. Nepodařilo se mu však získat žádný další úvěr ani strategického partnera, a tak postupně utlumil výrobu, rozprodal stroje a zařízení a propustil všechny zaměstnance. Zadlužený podnik přejmenoval na Vykoma, poslal jej do konkursu a sám podnikal dál se značkou Eska, kterou chtěl změnit v evropské logistické a montážní centrum cyklistických součástí Eska Trading. Ani to se mu však nepodařilo, a tak Eska Cheb definitivně zanikla. Po bývalé Esce zůstali nevypořádaní zaměstnanci, kteří soudně vymáhají dlužné mzdy za milion korun, rozsáhlý chátrající areál bývalé továrny na jízdní kola v blízkosti centra Chebu. Smutnou dohrou je potom koupě objektu občanem Vietnamské národnosti, který nejdřív v něm měl sklad nelegálního zboží a potom budovy zbořil. Je po nich ohyzdná díra na příjezdu do Chebu. Stejný osud zřejmě čeká někdejší masokombinát v Chebu,ašskou Oharu, plesenskou Tostu a další bývalé velké výrobce ve zdejším regionu.

Závod Eska, stejně jako jeho předchůdci Premier Cheb a ES-KA Cheb, byl ve své době významným reprezentantem průmyslové výroby v Chebu. Byl podnikem s vysokým podílem vývozu svých výrobků na trhy v Evropě, Asii, Africe a Latinské Americe. Dnes je žel více než stoletá tradice výroby jízdních kol v Chebu již dřevní historií.

část materiálu zpracována za přispění dat z městského muzea v Chebu

Vloženo: 20.11.2008



Komentáře a upřesňující informace


jízdní kola zn. IRIS [Jarka 3.12.2008 13:19] | Reagovat
Dobrý den. Získal jsem informaci, že zn. jízdních kol IRIS byla údajně před válkou součástí firmy ES-KA Cheb. V uvedeném článku p. Hettnera není o tom ale žádná zmínka. Prosím, vyjádřete se k tomu, případně poskytněte odkaz (je-li to možné), kde by o této dosti známé značce bicyklů bylo možné zíkat informace. Za odpověď děkuji. Jarka
Helix [David 15.4.2009 22:03] | Reagovat
Vazeny pane Hettnere. Osud tovarny Es-Ka je smutny, ale jizdni kola teto znacky i po mnoha letech ziji. Ja vlastnim damske kolo Helix z r. 1927 a panske z r. 1933. Nas spolek se snazi pripominat zaslou slavu. Podivejte se na www.velocipediste.blog.cz S pozdravem David
Re: Helix [Radim Hettner 16.4.2009 08:37] | Reagovat
Davide,

bylo by opravdu smutné, kdyby zbořením budov v lidských myslích a srdcích zapadly i vzpomínky jako takové. Jak již zde mnohokrát bylo řečeno, genius loci krajiny především tvoří lidé. A ten rozhodně nalézám i na Vašich avizovaných stránkách. Cítím, že jsme podobná krevní skupina, neboť nemaje automobil, veškeré objevné cesty z mého bydliště v Lubech podnikám po zámcích i obcích zaniklých a skorozaniklých výhradně kolmo, sám či s rodinou (když se nejedná o nějaké vražedné kopce). Avšak na druhou stranu sebekriticky přiznávám, že nejsem věren české tradici, neboť mým nezbytným pomocníkem je silniční kolo Companella.....

S pozdravem ať Vám to šlape
Radim
Eska Cheb [S.Leinweber 12.11.2009 20:54] | Reagovat
Dobrý den.Na stránkách www.peloton.cz je odkaz na stránky,které postupně budou mapovat nejen továrnu a její historii,ale zejména bych rád přiblížil,jak kola vznikala.Především je faktem,že o výrobě samotné nenajdete v mediích nic.Nejsou zaznamenány fakta z období ,když byla v Chebu jen filiálka Premier.Mě samotného udivuje,jak je komplex hal a místo,kde značka Premier působila přecházena.Eska znamenala pro mne mnoho.Měla vlastní technickou knihovnu,vývoj,zkušebnu.Poznatky od zaměstnanců pamatující podnik před válkou byl pro mě zážitkem.Kola z éry od r.50 až 89 byla poznamenána možnostmi danými systémem.Tolik nadšených lidí pro kolařinu tento stát na jednom místě už mít nebude.Technologie,pokud by režim do výroby dal,mohla tato značka prolomit trh i po roce do.Stala se z ní však ke konci 80.let dojná kráva valut.Kola do Anglie(medii prezentovaný úspěch národního hospodářství)stát dotoval!Jednou korunou!Aby se do socialistického státu vrátili devizi.Tisíce maličkostí postupně popíšu na stránkách.Na stránce pelotonu,v blogu uvedu odkaz.Vyrábět kola v hospodářství východního bloku byl do jisté míry oříšek.Je třeba být soudný nad osudem továrny,která byla živým tělesem.Děkuji. Bývalý nástrojař,závodník Tj Eska .S.Leinweber
Provozy Eska [S.Leinweber 12.11.2009 21:03] | Reagovat
Eska-základní závod
Eska-provoz premier v Chebu
Eska Háje-technický provoz
Eska -provoz Starý Hroznatov
Eska -provoz Plesná.
Všechny provozy byli důležité pro výrobu.Objem výroby byl rozdělen do těchto provozů.Základní závod byl tak po roce 1948 zvětšen.Továrna měla včetně Favoritu Rokycany v roce 1985 přes 1200 zaměstnanců.
 Komentáře a upřesňující informace
Jméno:
E-mail:
Pokud chcete automaticky zaslat odpovědi, uveďte Vaší emailovou adresu (v platném tvaru např. ja@seznam.cz). V rámci antispamové ochrany nebude Váš email nikde zobrazen. Poslouží pouze pro automatické zaslání odpovědí na Váš příspěvek.
Nadpis:
Komentář/Upřesnění:  
KOMENTAR NEBYL ULOZEN !!!
V rámci ochrany proti spamovým příspěvkům opište číslo 53 do následujícího políčka:

   


Processing time: 44 msec.
IP address = 3.145.19.231
desktop version