Aubach - alte Egerbrücke (Luný - starý most přes Ohři) - Trocha historie
Beigetragen:
Zbyněk Kopenecelezniční koleje Butěhradské dráhy pronikly do oherského údolí na samém počátku sedmdesátých let devatenáctého století a pravidelná doprava zde byla zahájena v listopadu 1871. Jistou nevýhodou nové eleznice v úseku mezi Klátercem a Stráí nad Ohří bylo to, e vedla po úpatí Doupovských vrchů na pravém břehu Ohře, zatímco vechny významnějí lokality v této oblasti se nacházely na opačné straně řeky.
Samotného Kláterce nad Ohří se tato skutečnost nedotkla, protoe pro nádraí bylo vybráno místo jetě na levém břehu Ohře v Miřeticích a teprve potom se tra po elezničním mostě stáčela na pravou stranu řeky, citelně ale postihovala nedaleký Pertejn a dalí vesnice v jeho okolí, nebo nejblií mosty přes Ohři se v té době nacházely v Radoově a v Kadani.
Pokud nechtěli Pertejntí chodit a na nádraí v Miřeticích, byla pro ně kadá cesta k vlaku spojena s nutností pouít převoz přes Ohři v Luném. Také se podstatně sniovala monost snadné nákladní dopravy zemědělských produktů a průmyslových výrobků -- konkrétně bavlněných látek z tkalcovny bratří Dormitzerů postavené v roce 1863 v Černýi.
Pertejnské nádraí (které vlastně není pertejnské, protoe leí na katastru obce Okounov) proto jetě vonělo novotou, kdy se začalo váně uvaovat o mostu v Luném spojujícím oherské levobřeí se elezniční tratí. Ji v lednu 1872 byl zaloen výbor pro postavení mostu, jeho jménem pozval Alexandr Dormitzer (ředitel tkalcovny v Černýi) vechny zájemce na shromádění svolané na páteční odpoledne 2. února 1872 do pertejnského hostince "U elezárny".
Předmětem jednání mělo být schválení výborových stanov, odsouhlasení předloených plánů na stavbu mostu a určení výe mýtného, které se mělo na mostě vybírat. Navrhované mýtné obsahuje dopis datovaný 26. dubna 1872 v Pertejně a určený c. k. praskému místodritelství a českému zemskému sněmu v Praze: při přechodu mostu se mělo platit za kadé tané zvíře ve spřeení est krejcarů, za samostatné tané zvíře dva krejcary a za "lehké" zvíře a osobu jeden krejcar. Pod dopisem jsou podepsáni Alexandr Dormitzer, ředitel thunského velkostatku v Kláterci nad Ohří Vincenc Pessl a pertejnský starosta Wenzel Guba.
Na 19. září 1872 svolalo okresní hejtmanství v Kadani veřejnou vyhlákou komisionální jednání, které mělo přímo v Luném pod vedením hejtmana Karla Ludwiga ohledat a posoudit místo plánované stavby. Nový most by znamenal zánik přívozu, který v Luném provozoval kláterecký velkostatek. Jeho ředitel Pessl ale při jednání uvedl, e s tím majitel velkostatku, hrabě Thun, vyjádřil souhlas.
Protokol z místního etření v Luném ve svém závěru potvrdil vhodnost a přínosnost plánované mostní stavby a konstatoval, e přizvaní zástupci okolních obcí a osad (Pertejn, Údolíčko, Rájov, Ondřejov, Černý, Okounov, Oslovice, Krupice, Hora, Korunní, Kamenec, Kláterec nad Ohří, Boč, Smilov a Malý Hrzín) nemají proti ní ádné námitky.
Po rychlých a nekomplikovaných přípravných jednáních o novém mostu přes Ohři v Luném, které proběhly v roce 1872, se objevily potíe a doposud hladce plynoucí proces se zastavil. Podle vyčítavých slov pamětního memoranda ředitele thunského klátereckého velkostatku Vincence Pessla z února 1892 úřady před dvaceti lety stavbu mostu dostatečně nepodpořily. Nevhodnou se ukázala být také plánovaná dřevěná konstrukce mostu nevyhovující poadavkům vojenských technických předpisů a objevily se i komplikace s vybíráním mýtného, bez něho by se těko hledaly prostředky na opravy a údrbu.
Ze stavby mostu mezi Luným a nádraím tedy selo a a do počátku devadesátých let devatenáctého století komplikovaly přístup na nádraí vodní proudy Ohře. Během tohoto dvacetiletí se ale mnohé rychle změnilo. Z Pertejna, kde kdysi dávaly liky dobrou noc, se stalo vyhledávané letovisko. Navtěvovaly jej kadoročně se mnoící řady "lufáků" -- rodin dobře situovaných c. k. státních úředníků, obchodníků a podnikatelů z velkých měst severních a západních Čech, Prahy i sousedního Saska -- a zásluhou nových hotelů, penzionů a ubytovacích hostinců získával Pertejn podobu malého městečka.
Letní hosté i nedělní jednodenní turisté přijíděli a odjíděli samozřejmě vlakem a bylo jich skutečně hodně (v roce 1891 se na pertejnském nádraí prodalo dnes těko uvěřitelných pětadvacet tisíc jízdenek). Museli přitom stále pouívat převoz v Luném, jen byl ale v provozu pouze od sedmé do devatenácté hodiny a cestujícím ranních a nočních vlaků nezbývalo, ne si poradit jinak. O povodních a při nahromadění ledových ker nebylo nádraí přístupno vůbec a při přechodech zamrzlé Ohře dolo k několika utonutím.
V letech 1889 a 1892 se na okresní výbor Kadaň - Doupov (orgán volených zastupitelů obecní samosprávy, do jeho kompetence patřila mimo jiné i výstavba místních komunikací) snesla sprka memorand a rezolucí (jedním z nich byl i výe zmíněný spis Vincence Pessla) popisujících neutěené a nedůstojné podmínky přístupu na pertejnské nádraí a vyzívajících k rychlé nápravě.
Události se pak daly skutečně rychle do pohybu. Jedním z důvodů bylo moná i to, e ve Strái nad Ohří, kde nádraí leelo také na pravém břehu Ohře, se rovně připravovala stavba mostu.
V roce 1892 vznikl projekt mostu vypracovaný Praskou strojírenskou akciovou společností ("Prager-Maschinenbau-Actienn-Gesselschaft, vormals Ruston & Co."). Tvořila jej konstrukce, sloená ze tří elezných třicetimetrových mostních oblouků leících na dvou pobřeních a dvou říčních kamenných pilířích. Včetně pobřeních pilířů dosahoval délky sto pěti metrů a jeho spodní hranu dělilo od hladiny Ohře okolo esti metrů, co mu mělo zaručit dostatečnou ochranu v případě povodní i před nakupenými ledovými krami. Vedla jím pět metrů iroká vozovka a osmdesáticentimetrový chodník pro pěí.
K realizaci samotné stavby dolo v roce 1893 a byla svěřena kadaňskému staviteli Josefu Petrovi. Do provozu byl most předán 2. prosince 1893 a byl pouíván a do roku 1970, kdy se ocitl za hranicí své ivotnosti a musel být uzavřen. Dnes spojuje nádraí a Pertejn jeho nástupce postavený v roce 1983Po rychlých a nekomplikovaných přípravných jednáních o novém mostu přes Ohři v Luném, které proběhly v roce 1872, se objevily potíe a doposud hladce plynoucí proces se zastavil. Podle vyčítavých slov pamětního memoranda ředitele thunského klátereckého velkostatku Vincence Pessla z února 1892 úřady před dvaceti lety stavbu mostu dostatečně nepodpořily. Nevhodnou se ukázala být také plánovaná dřevěná konstrukce mostu nevyhovující poadavkům vojenských technických předpisů a objevily se i komplikace s vybíráním mýtného, bez něho by se těko hledaly prostředky na opravy a údrbu.
Ze stavby mostu mezi Luným a nádraím tedy selo a a do počátku devadesátých let devatenáctého století komplikovaly přístup na nádraí vodní proudy Ohře. Během tohoto dvacetiletí se ale mnohé rychle změnilo. Z Pertejna, kde kdysi dávaly liky dobrou noc, se stalo vyhledávané letovisko. Navtěvovaly jej kadoročně se mnoící řady "lufáků" -- rodin dobře situovaných c. k. státních úředníků, obchodníků a podnikatelů z velkých měst severních a západních Čech, Prahy i sousedního Saska -- a zásluhou nových hotelů, penzionů a ubytovacích hostinců získával Pertejn podobu malého městečka.
Letní hosté i nedělní jednodenní turisté přijíděli a odjíděli samozřejmě vlakem a bylo jich skutečně hodně (v roce 1891 se na pertejnském nádraí prodalo dnes těko uvěřitelných pětadvacet tisíc jízdenek). Museli přitom stále pouívat převoz v Luném, jen byl ale v provozu pouze od sedmé do devatenácté hodiny a cestujícím ranních a nočních vlaků nezbývalo, ne si poradit jinak. O povodních a při nahromadění ledových ker nebylo nádraí přístupno vůbec a při přechodech zamrzlé Ohře dolo k několika utonutím.
V letech 1889 a 1892 se na okresní výbor Kadaň - Doupov (orgán volených zastupitelů obecní samosprávy, do jeho kompetence patřila mimo jiné i výstavba místních komunikací) snesla sprka memorand a rezolucí (jedním z nich byl i výe zmíněný spis Vincence Pessla) popisujících neutěené a nedůstojné podmínky přístupu na pertejnské nádraí a vyzívajících k rychlé nápravě.
Události se pak daly skutečně rychle do pohybu. Jedním z důvodů bylo moná i to, e ve Strái nad Ohří, kde nádraí leelo také na pravém břehu Ohře, se rovně připravovala stavba mostu.
V roce 1892 vznikl projekt mostu vypracovaný Praskou strojírenskou akciovou společností ("Prager-Maschinenbau-Actienn-Gesselschaft, vormals Ruston & Co."). Tvořila jej konstrukce, sloená ze tří elezných třicetimetrových mostních oblouků leících na dvou pobřeních a dvou říčních kamenných pilířích. Včetně pobřeních pilířů dosahoval délky sto pěti metrů a jeho spodní hranu dělilo od hladiny Ohře okolo esti metrů, co mu mělo zaručit dostatečnou ochranu v případě povodní i před nakupenými ledovými krami. Vedla jím pět metrů iroká vozovka a osmdesáticentimetrový chodník pro pěí.
K realizaci samotné stavby dolo v roce 1893 a byla svěřena kadaňskému staviteli Josefu Petrovi. Do provozu byl most předán 2. prosince 1893 a byl pouíván a do roku 1970, kdy se ocitl za hranicí své ivotnosti a musel být uzavřen. Dnes spojuje nádraí a Pertejn jeho nástupce postavený v roce 1983.
převzato z týdeníku Nástup č.28 a 29
autor : Pert Rak
Eingegeben: 9.8.2008