Mayerbach (Dolní Borková) - Těba grafitu a raelina
Beigetragen:
Jiří NovotnýZ počátku byl těební provoz tuhy v Černé veden společně vysoce zaslouilým důlním správcem Schindlerem a ředitelem krumlovského panství Ernstem Mayerem (po posledně jmenovaném byla také nazvána vesnice, leící u kníecího raelinitě Mayerbach = Mayerův potok, česky Horní Borková p.p.).
Neustálé spory mezi oběma mui měly za následek, e se brzo Schindler z vedení důlního provozu v Černé stáhl a přenechal ho zcela řediteli Mayerovi, který také a do roku 1826 přivedl tento provoz na pokraj krachu a proto poprosil, aby byl vrchního vedení závodu zbaven, přitom poukazoval, e se zde nic úspěného nedá podnikat.
Tato četná nová zařízení a rozíření grafitového závodu od roku 1870 byla také podmíněna odpovídajícím spolu-rozvojem pomocných provozů závodu veho druhu. Nejdůleitějím z nich bylo otevření "raelinitě" u 7 km vzdálené Horní Borkové.
Ji v roce 1875 začalo být vytápění parních kotlů dřevem neefektivní a bylo nahrazováno lepím a lacinějím vytápěním raelinou, která byla dováena po dlouhou dobu z mnoha cizích sousedních raelini v podřadnějí kvalitě.
Pro tuhové závody nastala v důsledku stále se zvětující spotřeby páry ihned nutnost provozně jistého opatřování paliva a pro tento účel a k tomu bylo vybráno výe zmíněné raelinitě o ploe asi 200 hektarů při průměrné mocnosti vrstvy raeliny 5 metrů, jako trvalá zásobárna paliva, získávaného vlastní těbou.
V devadesátých letech minulého století dosahovala zde těba raeliny ročně 88.000 m3 a v sezoně zde bývalo zaměstnáno 420 dělníků. Při této mohutné těbě se naráelo stále na přibývající mnoství méně výhřevné vláknité raeliny a vznikla tak otázka jejího druhotného vyuití. Jako vyřeení tohoto problému dolo v roce 1894 k vybudování továrny na výrobu stelivové raeliny a spalovny odpadu v Dolní Borkové. Současně byla zpracovávána raelina na tepelně-izolační hmotu.
Dalí pobočky vzkvétajících tuhových závodů byly zřízeny koncem roku 1897 cihelna v Langholzu (dvě komorové pece) a pilařský provoz v Luním závodě. Vechny tato provozy ztratily mnohokrát svoji prapůvodní závislost na důlní těbě a staly se víceméně samostatným průmyslem. Jako spojovací činitel vech těchto roztrouených provozních míst se stala ji vzpomenutá 12 km dlouhá úzkokolejná lokomotivní dráka. Nejdůleitějím jejím objektem je 220 metrů dlouhý dřevěný most přes Vltavu, nejdelí most tohoto druhu v naem státě.
Ze zpávy důlního ředitele Hermanna r 1912. Přeloil Stanislav Jagr
Eingegeben: 24.6.2008