Fugau (Fukov) - Fukov sice z mapy zmizel, ale lidé na něj nikdy nezapomněli
Beigetragen:
Jan NovákNa mapě luknovska vypadá jako vztyčený prst. Jak by také ne, vdy od severu na jih měří necelé čtyři kilometry a v nejuím místě od západu na východ pouhých čtyři sta metrů. Ze tří stran je obklopen saským územím a obcemi Taubenheim, Oppach a Neusalza - Spremberg. S Čechami ho u po staletí spojuje jedna jediná silnička. Dodnes ale přes Fukov jezdí pod tamním funkčním elezničním mostem, kterým vjel v roce 1938 do Sudet Adolf Hitler, vlaky Deutsche Bahn. Vlastní obec dále připomínají u jen zbytky obvodového zdiva hřbitova, torza hrobů a náhrobků, údajně funkční vodovodní řad a teď i nově vztyčený kří.
Počátky obce, kterou původní německy mluvící obyvatelstvo nazývalo Fugau, spadají s největí pravděpodobností do estnáctého století. Kostel sv. Václava, jeho demolice v roce 1960 znamenala definitivní konec a výmaz obce z mapy tehdejího Československa, byl ve Fukově postaven v roce 1789 a dnes nám ho u připomínají jen výe zmíněný kří a také zvon. Do Fukova se dostal v roce 1594 z Roudnice nad Labem a nyní je umístěn v rumburském kostele sv. Bartoloměje.
Na konci třicátých let minulého století tvořilo Fukov téměř 150 domů, v nich ilo na 800 obyvatel. Zabývali se větinou chovem dobytka a zemědělstvím. Kromě kostela byla ve Fukově i kříová cesta, dvoutřídní obecní kola, kterou navtěvovala více ne stovka áků, společná budova české i německé finanční stráe a úřady tam evidovaly osmapadesát ivností, z toho pět hostinců.
Obyvatelstvo se přes svůj český či německý původ hlásilo ve velké větině k Masarykově národnosti československé. "Náklonnost" k českým zemím se jim ale nakonec stala osudnou. Fukovský výběek měl být celkem třikrát přičleněn k Sasku, ale lidé to v referendech v roce 1848 a 1919 vdycky odmítli. Po druhé světové válce a po odsunu německého obyvatelstva se u nikdo nikoho neptal a území o rozloze 277 hektarů mělo být v roce 1956 v rámci "Akce Fukov" vyměněno za jiné, a to v oblasti Studánky u Varnsdorfu, s někdejí NDR. Dodnes není zcela jasné, proč ke směně a "úpravě hranic" nakonec v oblasti Fukovského výběku nedolo.
V roce 1945 zail Fukov odsun Němců (někteří se usídlili hned za hraniční říčkou Sprévou v Oppachu a zůstali tak jen několik desítek metrů od svých domovů), konfiskace ivností a stal se svědkem příchodu "zlatokopů" z vnitrozemí, ale i několika rodin českých osídlenců. V roce 1947 byla ve Fukově více ne stovka neobydlených domů a ilo tam na sedmdesát lidí. O dva roky později muselo být z důvodu totální zchátralosti zbořeno 15 roubených podstávkových stavení a v roce 1950 byl Fukov administrativně přičleněn ke Království u luknova. V té době také ministerstvo průmyslových staveb rozhodlo o demolici nevyuívaných fukovských zemědělských usedlostí.
Vystěhování zbytku fukovského obyvatelstva v rámci u jednou zmíněné "Akce Fukov" pak u znamená jen rychlou cestu k totální likvidaci obce. Tehdejí jazyk na plné obrátky běící studené války hovoří o teroristických skupinách, které ke své zákodnické činnosti vyuívají oputěné fukovské domy. V roce 1960 je jako poslední do vzduchu vyhozen i kostel sv. Václava. Při sčítání lidu v následujícím roce u Fukov na luknovsku v Republice československé nefiguruje a neexistuje ...
Město luknov na severu Děčínska se v poslední době velice intenzívně stará o opětovnou popularizaci veho, co jen trochu s Fukovem, jeho rodáky nebo historií souvisí. A proč tomu tak je? Odpovídá starosta města Milan Kořínek:
"Fukov nebo Fukovský výběek, chcete-li, je územím, které je specifické u jen svojí geografickou polohou či podobou. A přiznám se, e u dlouho mám pocit, e máme vůči té krajině, vůči té bývalé obci, rodákům a lidem, kteří tam ili a pracovali, určitý dluh nebo závazek. Čtyřicet let se tam nic nedělo a teprve v loňském roce jsme zjistili, e lidé na Fukov ani na Fukovský výběek nezapomněli. e mají obrovský zájem o to, aby se alespoň čas od času tato obec a její osud připomínaly. A proto chceme i my ve luknově přispět k tomu, aby se do této krajiny, která dosud leela ladem, pomalu vracel ivot a aby ten krásný kousek české země zase oil."
Fukov jsem nedávno navtívil. Je tam funkční elezniční most, obvodové zdivo hřbitova a také nově vztyčený kří ...
"Ano. Ten kří je vlastně takový první symbol, který se tam po těch dlouhých čtyřiceti letech umístil. Vzniklo to vlastně díky spolupráci obou stran, tedy české i německé. My jsme připravili prostranství, výrobu a vlastní vztyčení kříe pak měla na starosti německá strana."
Malý sál domu kultury v Rumburku se před nedávnem stal svědkem vskutku historického setkání. V Rumburku si toti dali dostaveníčko fukovtí rodáci, či lidé, kteří tam po válce alespoň nějaký ten rok či měsíc vyrůstali. Josef Rutte z České Kamenice je jedním z nich:
"Ve Fukově jsem se v roce 1930 narodil. V tamním kostele sv. Václava jsem byl pokřtěn a z Fukova mám také křestní list. Otec byl Čech a maminka pocházela z česko - německé rodiny. Po své matce ale měla německou národnost. Můj děd z matčiny strany pracoval jako lesní dělník a v roce 1935 ho při práci v lese mezi Fukovem a luknovem zabil padající strom. Dodnes je na tom místě pomníček, který pro uctění jeho památky nechalo zhotovit vedení firmy u ní byl můj děd zaměstnán. Po roce 1945 byli vichni moji příbuzní z Fukova odsunuti. Usídlili se ale hned za Sprévou v Oppachu. Odsun byl nemilosrdný a postihl i velmi staré a nemocné lidi. Po odsunu nás to u do Fukova příli netáhlo. Navíc jsme se před válkou přestěhovali do České Kamenice. Vzpomínám si, e jsme se do Fukova vypravili jetě v roce 1952. Napsali jsme příbuzným do Oppachu, přili do Fukova ke Sprévě, sedli si na jeden břeh, oni na druhý a povídali jsme si."
Vycházeli spolu Čei a Němci ve Fukově dobře?
"Pokud si vzpomínám, tak nikdy v ničem nebyl ádný problém. Jestli byl někdo Čech a někdo Němec, to nikoho příli nezajímalo. Ve Fukově byli četí i němečtí podnikatelé a ivnostníci, v jednom domě byla například česká i německá finanční strá."
Jak jste proíval okamiky, kdy se Fukov pomaličku ale jistě loučil s mapou tehdejího Československa?
"Dost patně, přiznávám. A ty vzpomínky navíc umocnila i moje pozdějí návtěva v Roanech, kde jsem se zcela náhodou seel s člověkem, jeho maminka z Fukova pocházela. A ten člověk, koda, e si u nepamatuji jeho jméno, vzpomínal, jak vechno fotografovali z lesa, kdy Fukov vyhazovali do povětří. Jak lítaly hroby, pomníky, rakve. Na snímcích měli zachycenou i demolici kostela. Ti lidé mají ty fotografie dodnes někde doma."
Kde vude dnes fukovtí rodáci jsou?
"ijí předevím v Oppachu, Taubenheimu a Neusalze - Sprembergu. Tedy v bezprostředním sousedství Fukova. A po celou tu dlouhou dobu se vlastně pořád dívají domů. Doslechl jsem se, e někteří jsou také v Hamburku."
Čím si vysvětlujete, e Fukovtí nikdy nechtěli ít v Německu?
"Protoe se, a předevím pak za Masaryka, povaovali za Čechoslováky. Nikdo z nich, pokud vím, v Německu ít nechtěl. I kdy je pravda, e tam mnozí jezdili za prací. Do Oppachu nebo Taubenheimu to prostě měli blí ne do luknova. Navíc mít německé pracovní povolení nebylo ve Fukově a v té době ničím výjimečným."
připravili Jaromír Kulhánek a Vladimír tindl
Eingegeben: 6.5.2008