Marienbad-Synagoge (Mariánské Lázně-synagoga) - Z historie Mariánskolázeňské synagogy
Beigetragen:
Pavel Frýdaidé v Mariánských Lázních nesměli bydlet poměrně dlouho, a v r.1824 zde existovala malá náboenská obec. V r.1861 byla zřízena první modlitebna se pitálem, dnení čp.102 v Lesní ulici-Goethův dům. Jeliko počet obyvatel idovského vyznání rychle rostl (rozrod obyvatelstva byl tehdy obecným jevem) bylo uvaováno o zřízení synagogy, tědrými donátory stavby byli i početní idovtí lázentí hosté, pro které ve městě fungovaly i některé koer* restaurace. V r.1930 se v Mariánských Lázních k idovskému vyznání přihlásilo 405 osob.
Nová stavba byla provedena v tehdy módním byzantsko-orientálním slohu (té tzv.maurském) podle návrhu místního architekta a stavitele Eduarda Sterna. Pozemek pro stavbu věnoval Salomon imon z čp.159. Nová synagoga měla dvě věe a svojí podobou se blíila nové Velké synagoze v Plzni (ta byla dokončena a v r.1893). Stavba měla rozměry 27,4x20,4 metrů a bylo v ní 318 sedadel pro věřící. Výzdoba interiéru byla poměrně honosná - barevná mozaiková okna, mramorové sloupy zdobené zlatem. Nádherný byl té aron ha-kode (oltář), co je schrána na tóru (svaté písmo v podobě svitku, hlavní bohosluebný předmět). ádná fotografie interiéru se nedochovala. Slavnostní zahájení bohoslueb v podobě vnesení tóry do synagogy bylo provedeno v pátek 1.8.1884 (tj.10.av 5646) rabínem Dr.Bernhardem Löwensteinem ze Lvova, který byl velkým podporovatelem projektu a prováděl iniciativně sbírky mezi lázeňskými hosty. Nádherná stavba byla zničena v průběhu ostudné a temné tzv.křiálové noci (9.-10.11.1938), měsíc po připojení českého pohraničí k Německu. Není vak příli pravděpodobné její zničení velkým poárem vzhledem k blízké okolní zástavbě, spíe byl nejdříve devastován interiér a místo bylo brzy srovnáno se zemí. Prázdný prostor dodnes není zastavěn (pozem.parcela č.2152 o rozloze 898 m2, kat.území Mar.Lázně, v majetku soukromé osoby), nalézá se na Hlavní třídě vedle domu čp.166. Místo není ostudně označeno ádnou pamětní deskou, ani jinak. Existuje sice několik návrhů na podobu památníku, ádný vak dosud nebyl schválen.
Hřbitov zdejí idovské obce byl zaloen v r.1875 a je poměrně velký, jeho plocha je 3780 m2 (pozem.parcela č.142/15, kat.území Mar.Lázně, v majetku idovské obce v Plzni). Leí 2 km jihozápadně od centra, severně od silnice do Velké Hleďsebe, vedle elezniční tratě. Byl devastován nacisty a náhrobní kameny byly nacistickými úřady rozprodávány kamenickým firmám v okolí. Po válce byl hřbitov opraven, ale původních náhrobků se dochovalo jen málo. Pohřbívalo se zde do r.1972. V po r.1980 sem bylo přemístěno několik desítek nejhodnotnějích stél z částečně likvidovaného hřbitova v Tachově a dva náhrobky z Lázní Kynvartu. Asi polovina z tachovských náhrobků vak není správně osazena a orientována východním směrem. Hřbitov je pečlivě udrován, je uzamykán, ale přístupný není jen o ábesu (v sobotu) a idovských svátcích.
*koer-idovský náboenský předpis o čistotě jídla, přeneseně i idovské chování, nebo cokoliv správného. Pokud se týká potravin, omezení se týkají předevím masa-povoleny jsou ryby s ploutvemi a upinami, dále maso převýkavců (hovězí, skopové) a drůbe, vyloučeno je vepřové, konina a hlodavci (králík). Zvíře musí být rituálně zabito (chita) a zejména zbaveno krve, její poití je obzvlátě zakázáno. Dohledem nad čistotou masa má v idovském společenství obecní řezník (ochet). Není povoleno směování masitých a mléčných jídel (tudí např.svíčkovou si zboný id dát nemůe). Z původně idovských jídel se v Čechách těí obecné oblibě zejména palačinky (palačinkas).
Zdroje: J.Fiedler, idovské památky v Čechách a na Moravě
web.stránky Hamelika.cz
R.vadrlík, Historie idů v Mariánských Lázních
B.Rozkoná-P.Jakubec, idovské památky Čech
Eingegeben: 27.4.2007