Althütten am Vogelsang (Stará Hu u Podlesí) - Letecké netěstí na úbočí Huské hory
Beigetragen:
Martin Čejka500 metrů severozápadně od Staré Huti II nalezneme v lese pomníček jako vzpomínku na tragický příběh, který zde skončil smrtí tří lidí na tědrý den roku 1937. Následující informace si můeme přečíst na tabulích u pomníčku:
Na plochu vídeňského letitě pod zamračenou oblohou tědrého dne přistává estnáctimístné dopravní letadlo s označením F-AMYD typu Wibault - Penhoet 282 - T 12 společnosti Air France, které zajiuje pravidelný provoz na lince Bukure-Vídeň-Praha-Paří. Po přistání musí letitní mechanici odstranit defekt podvozku a tak stroj, řízený éfpilotem Čsl. Aerolinií estatřicetiletým Frantikem Lehkým, vzlétá vstříc svému neúprosnému osudu se zpoděním v 15 hodin 55 minut.
Na palubě letounu je pouze jediný cestující. Státní návladní JUDr. Karel Flanderka se vrací z obchodního jednání do Prahy. Oblohu halí husté mraky ve výce pouhých 400 metrů. Spojení s vídeňskou radiovou stanicí udruje francouzský telegrafista Pierre Austruce do 16.10 hod., od 16.20 je ve spojení s gonií v Českých Budějovicích, Brně a Mariánských Lázních. Svůj kurs 326 udává později i ruzyňská vě. A tak vede posádka letadlo bezpečně ku Praze ve výce 1900 metrů, rychlostí 250 km v hodině.
Pro vysvětlení: letadlo bylo navigováno pomocí goniometrické navigace, kdy vysílá určité značky, je jsou zachycovány nejméně dvěma goniometrickými stanicemi. Tyto dvě stanice dovedou otáčením antén zjistit, kterým směrem je vysílající letadlo, take vzniká pomyslný trojúhelník, jeho pozemními body jsou gonia a jeho vrchol pak tvoří letadlo. Pozemní stanice se mezi sebou dohodnou a hlavní zaměřovací stanice oznámí pak letadlu jeho polohu, případně kurs, kterým má letět.
Počasí se začíná zhorovat, mlha houstne, sněí a posádka ádá Ruzyni o zaměření polohy. Navigátor potvrzuje dosavadní kurs a nařizuje sestup na 700 metrů. Pro dalí zhorení povětrnostních podmínek ádá Austruce těsně před Prahou o potvrzení kursu. Dostává nečekaný příkaz změnit směr letu do kursu 215. To v dané chvíli znamená návrat do jiních Čech.
Zjitění, získaná v troskách letadla, ukazují, e pilot Lehký byl přesvědčen, e si nadletěl na severovýchod od Prahy a e ho gonio Ruzyně vede zpět. Jak si byl jist touto okolností, ukazuje barograf, přístroj, jen křivkou zaznamenává výku, ve které stroj letěl. Vyplývá z něho, e letadlo letělo u desítky kilometrů ve stejné nadmořské výce 1100 metrů (700 metrů nad letitěm v Praze), co je výka s jakou dopravní letadla přilétávala ke Praze. Je to i přiblině výka, ve které letadlo narazilo do Huské Hory.
Zkuenému pilotovi Lehkému se patrně nový kurs nezdá správný a radiotelegrafista si ho jetě jednou nechává opakovat znovu zní 215. Letadlo pokračuje tmou k umavským kopcům, přelétá Kaperské Hory a v 17 hodin 39 minut naráí ve výce 1080 metrů do severovýchodního svahu Huské hory.
Pamětník Rudolf Kraml vzpomíná: Usedli jsme kolem tědrovečerního, tehdy chudého stolu, před 18. hodinou, rodiče, sestra a já. Uslyeli jsme hukot letadla, a protoe tenkrát přelet území byla novina, vyběhli jsme do zimní noci, zda letadlo uvidíme, jak si svítí na cestu. Náhle vak hukot ustal. Otec povídá: Tak se mi zdá, e pilot nedoletěl. To vypadá, jako by se zřítil
Dalí pamětníci, zejména z okolí Kaperských Hor, potvrzují, e slyeli dunivý pád, praskot větví a kmenů stromů. Policejní úředník dr. Folprecht s několika dobrovolníky ihned zahájil pátrání, ale pro hustou mlhu se vrátil domů. Teprve druhý den objevil syn hajného z Bílého potoka místo katastrofy. Pohled, který se mu naskytl, musel mrazit a do morku kostí. Letoun si nárazem do stromů urazil křídla a jeho trup, po dopadu letící setrvačností jetě přes třicet metrů, byl rozmetán po okolí. Mezi troskami leely i tři potlučené mrtvoly. Jedinou věcí, která takřka zázračně přeila tuto tragédii bez úhony, byla část letecké poty láhev ampaňského leící ve sněhu.
K vyetřování netěstí byly ustavena zvlátní komise. Ruzyňský radiotelegrafista před komisí hájil změnu kurzu tvrzením, e letoun Prahu ji přelétl a nacházel se severně od Prahy nad Mělníkem. Bylo na něj podáno trestní oznámení, před soud vak nikdy postaven nebyl. Za války pravděpodobně kolaboroval s Němci a po roce 1945 uprchl do ciziny.
Celá tragédie vzbudila tehdy velký rozruch. Letecká doprava teprve nabývala na rozmachu a podobné netěstí bylo velmi nevední událostí. Nehoda se navíc stala ve velmi rozjitřené době v podstatě jen pár měsíců před odstoupením rozsáhlých území faistickému Německu. Objevily se dokonce spekulace, e lo o záměr. Letoun anebo dokonce přímo právník Flanderka měl údajně převáet informace kompromitující samostatného Hitlera. Tisk zaznamenal i historky, podle kterých není vyloučeno, e do průběhu letu mohla zasahovat goniometrická stanice německé luftwafe z letitě poblí Straubingu.
K místu nehody se nejlépe dostaneme, půjdeme-li ze Zhůří (rozcestí U věe) po zelené turistické značce směrem na Kaperské Hory. Turistickou cestu asi po 700 metrech opustíme spolu s vedením vysokého napětí směrem do údolí a po dalích 300 metrech (mezi sloupy č. 33 a 34) nás ipka vpravo zavede přímo k pomníčku.
Eingegeben: 27.4.2007