PřihlášeníPřihlášení RegistraceRegistrace nového uživatele  DeutschDeutsch
Arnoštov (Ernstbrunn) - Bývalá lesní železnice Spálenec-Arnoštov-prameny Blanice

Přispěl: Jiří Kripner

Kvůli zpracování dřeva z polomů vzniklých v letech 1917 – 1918 (lesy zničené na 380 ha) byla vybudována lesní železnice s rozchodem kolejí 760 mm.
Dne 3. září 1918 byla vytýčena trasa a dne 4. září bylo započato se zemními pracemi. Vlastní stavba byla zadána stavební firmě Orenstein-Koppel z Prahy. Trasa vedla z úpatí Knížecího stolce (1226 m.n.m), přes Arnoštov, kde byla pila, do nákladiště Spálenec-Zbytiny na hlavní trati státní dráhy Prachatice-Volary, kde se dřevo z této lesní železnice nakládalo na vlečku o rozchodu 1435 mm.
Rozsáhlá lesní železnice sestávala z jedné hlavní trati v úseku Spálenec - Arnoštov - úpatí Knížecího Stolce (u obce Zlatá - Goldberg) o rozchodu 760 mm a délce 11 054 m a dvou tratí postranních o rozchodu 600 mm (1659 m dlouhá větev údolím Černého potoka (Schwarzbach) a 4 259 m dlouhá větev údolím potoka Puchrovka (Pucherbach), které byly gravitační, tzn. že po spádu se naložená souprava pohybovala sama rychlostí 10-12 km/hod, proti spádu ji tlačili dělníci. Průměrný výkon na těchto 600 mm širokých kolejích byl 59 - 70 m3 dřeva denně.
Dopravu na hlavní trati zajišťovaly tři parní lokomotivy – Wilma, Ludvík a Lisel. Na úzkorozchodné lesní železnici i na obou drážkách se přepravovala z pily v Arnoštově na nákladiště ve Zbytinách dlouhá kmenovina, špalky, palivová polena, vláknina a řezivo. Poslední dříví z pily bylo odesláno na nákladiště ve Zbytinách 8. května 1923.
Vlastníkem nákladiště ve Zbytinách se staly Československé státní dráhy, lesní železnici připadl status vlečky. V roce 1948 nastaly změny vlastnických poměrů jak u lesů, tak u drážky. Knížecí schwarzenberské revíry převzala tehdejší krajská správa lesů a s účinností od 1. ledna 1953 národní podnik Vojenské lesy a statky Horní Planá. Trasy lesní železnice využívaly Vojenské lesy k přepravě dřeva až do roku 1964.
Provoz se však neobešel bez problémů, stále více se projevovalo opotřebení železničního svršku na starší části trati, zařízení chátralo a výkon železnice klesal. Situace se stávala neudržitelnou, a proto ředitelství Vojenských lesů a statků rozhodlo v listopadu roku 1964 provoz na této lesní železnici zastavit a demontovat ji. Dnes tuto zajímavou technickou památku připomíná jen původní drážní těleso a zbytky pražců, v Arnoštově starý kamenný mostek. Většina drážky leží ve Vojenském újezdu Boletice a je veřejnosti nepřístupná. Tím se uzavřely dějiny této zajímavé trati.





Vloženo: 27.3.2007



Komentáře a upřesňující informace


Opraveno, děkujeme! [Václav Burle 21.9.2010 16:13] | Reagovat
Ve Spálenci ,pravděpodobně současní obyvatele, vzorně opravili kapličku. Bohužel osazený zvon už stačil někdo ukrást.

Přijel Němec a na svých bedrech vytahal do hvozdu stavební materiál a tam přenádherně opravil boží muka. Ilavičku tam donesl a zabetonoval. Pěkně se tam rozjímá o současném světě.... Fotografie jsou na burle.blog.cz!
kamenný mostek [sedlacek 6.1.2014 16:13] | Reagovat
Bohužel, kamenný mostek již před léty vzala velká voda.
 Komentáře a upřesňující informace
Jméno:
E-mail:
Pokud chcete automaticky zaslat odpovědi, uveďte Vaší emailovou adresu (v platném tvaru např. ja@seznam.cz). V rámci antispamové ochrany nebude Váš email nikde zobrazen. Poslouží pouze pro automatické zaslání odpovědí na Váš příspěvek.
Nadpis:
Komentář/Upřesnění:  
V rámci ochrany proti spamovým příspěvkům opište číslo 60 do následujícího políčka:

   





Více informací ZDE

Trocha reklamy na podporu webu:
TOPlist