EinloggenEinloggen AnmeldenAnmelden  ĂˆeskyÈesky
Nieder Leutensdorf (Dolní Litvínov) - Geschichte

Beigetragen: Jana Sýkorová

Der Ort lag nordwestlich der Stadt Brüx und erstreckte sich am Ufer der Weißbachs südlich von Oberleutensdorf.

Der ursprüngliche Hof wurde 1388 als Lehen der Burg Ossegg an Petr Gross gegeben. 1398 verkaufte der Hrabischitzer Boresch ein Teil seines Vermögens an den Meißner Markgrafen, darunter wohl auch Unterleutensdorf, denn dieses tauchte erst 1459 wieder auf, als die Burg Ossegg dem böhmischen Königreich angeschlossen wurde und Georg von Podiebrad Unterleutensdorf wieder als Lehen vergab.

1515 gehörte der Ort der Adelsfamilie Šén ze Šénu, 1580 wurde MikulᚠHýzrle z Chodů erwähnt. Kurz darauf vereinigten es die Lobkowitzer mit Niedergeorgenthal und teilten es schließlich 1608 zusammen mit Oberleutensdorf der Herrschaft Dux zu. 1618 soll sich im Ort auch eine Festung befunden haben. 1642 kam Niederleutensdorf in die Hände der Familie Waldstein, die es bis 1848 hielt.

In der ersten Hälfte des 18. Jahrhunderts lebten im landwirtschaftlich geprägten Ort 25 Familien, 1833 waren es 248, die Zahl wuchs bis 1921 auf 1495 an. Die meisten Einwohner arbeiteten in den Textilfabriken in Oberleutensdorf oder im Schacht Tegetthoff bei Maltheuern. 1949 wurde Unterleutensdorf als Staddtteil Oberleutensdorf zugeordnet. Im Zuge des Kohlenabbaus wurde es in den Jahren 1957 bis 1959 gemeinsam mit Růžodol (Rosenthal) größtenteils liquidiert.


Eingegeben: 22.2.2006



Kommentar und weitere Informationen


Mlýny v Dolním Litvínově [Suk Vladimír 22.3.2006 12:34] | Reagieren
Prosím,jestli máte informaci o vlastnících mlýnů kolem roku 1935-45?
Re: Mlýny v Dolním Litvínově [Suk Antonín 25.3.2006 13:07] | Reagieren
I mně by zajímalo více podrobností o Dolním Litvínově,speciálně o těch mlýnech.Máme k nim určité citové vazby.Díky za každou drobnou informaci!
Re: Re: Mlýny v Dolním Litvínově [mmp 18.10.2006 18:05] | Reagieren
Můj soused bydlel těsně po válce v Dolním Litvínově, odstěhoval se v r. 1951 do Horního Litvínova, kde dosud žije. Těsně po válce, v r. 1945-46 jezdil s koňmi ve mlýně v Dolním Litvínově. Mlýnu se říkalo Glancnerův (Panznerův), ale oficiálně byl přejmenován na 1. Český mlýn. Ve mlýně byla mladá němka se synem, údajně velmi hezká, mlynář zmizel ve válce a žena s dítětem šli brzo do odsunu. Ve mlýně pak správcoval Morava (Morawa?), pocházel z Milíčova u Čisté, kde byl stárkem v tamějším mlýně (Machův mlýn?). Morava se později vrátil domů do Milíčova, kde při mlácení obilí spadl do parní mlátičky a přišel o nohu. Soused vozil obilí do pekárny, pekař se jmenoval Štírek, jeho žena měla jizvu na obličeji, pekařství převzali po němcích, bývalá manželka pekaře u nich pracovala, říkalo se jí Trudi a byla původem snad z Řecka, šla do odsunu. Také jezdil pro hostinského, jmenoval se Lebruška, býval zápasníkem a jezdil s boudou po poutích. Služkou v hospodě, soused s ní chodil, byla Slávka (Miroslava?) Matějovská a měla rodiče z Prahy. Soused vozil obilí do špýcharu vedle staré lékárny v Horním Litvínově a zpátky nakládal většinou uhlí buď z dolu Kníže nebes nebo z dolu Pavel.
Je třeba tyto informace brát s rezervou, sousedovi je přes 80, ale starší lidé si někdy lépe pamatují, co bylo před šedesáti lety než včera...
Re: Re: Re: Mlýny v Dolním Litvínově [Miroslava Dobrá, roz. Koldová 3.4.2010 17:08] | Reagieren
Po r.1945 "I. český válcový mlýn v Dolním Litvínově",, který namaloval písmomalíř Ivanov, zprávcovali manželé Kubešovi. Jejich dcera Věra se mnou chodila do třídy, v osvobozené české škole, snímek mám také.
tramvajová tra [Suk Antonín 25.3.2006 13:14] | Reagieren
Stálo by za to,zmínit se v textu o D.Litvínově o dvou dopravních unikátech.První byla tramvajová linka,která procházela D.L. (Janov-Most) a měla velmi dobře propracovaný jízdní řád,který umožňoval jen jednokolejnou cestu s tím,že se v některých dvoukolejných zastávkách vozy "křižovaly",druhou významnou dopravní stavbou byla unikátní rychlostní silnice,která vedla z předměstí H.Litvínova mezi Horním
a Dolním Litvínovem na Záluží a až do Mostu.Měla neobvykle klopené zatáčky,lemovaná větrolamy z vysokých stromů a jezdily po ní několik let trolejbusy z tzv.Stalinovek přes Záluží do Mostu.
Re: tramvajová tra [Vosička Jan 25.3.2009 00:56] | Reagieren
Tramvajovou dopravu i tra v úseku Litvínov nádraží na Janovskou konečnou "U pardála" si vzpomínám velmi dobře.Zbytky silnice ze Stalinovek do Záluží jsou patrny ještě dnes v okolí zahrádek pod nádražím.Loni jsem ještě viděl v tomto úseku zbytek topolů.Občas se těmito i jinými místy nostalgicky courám. V Litvínově nebydlím od r. 1975.
Úzkokolejka [čtvrtníček 22.5.2009 10:50] | Reagieren
Zdravím,na mích stránkách jsem s kolegou toto téma zpracovali.
http://litvinov.sator.eu/pages/po-trase-zanikle-uzkokolejky-v-useku-litvinov-janov-317
HLEDÁM [MILUŠE 30.11.2012 14:59] | Reagieren
HLEDÁM BYDLIŠTĚ MOJI MATKY NAR.1926 RَODOL JÁ JSEM SENARODILA JMÉNO MOJI MATKY BYLO EDELTRAUD PIKALOVÁ MEDUNOVÁ JA JSEM SE NARODILA 1951 DOLNÍ LITVÍNOV POD JMÉNEM MEDUNOVÁ BYLA JSEM TAM DO ROKU 1954 PAK JSME SE STĚHOVALI DO MOSTU VÍM ŽE TO BYLO VILOVÉ A DĚLNICKÉ VILY R.1920 A VEDLE BYLO KRÁM S UZENINAMI MÁ TO I NĚMECKÝ NÁZEV WERKSHaUSER CHTĚLA BYCH VĚDĚT VÍCE JÁ SICE BYLA MALÁ ALE MÁM ZÁJEM DOZVĚSET VÍCE.
 Kommentar und weitere Informationen
Name:
E-mail:
Pokud chcete automaticky zaslat odpovědi, uveďte Vaší emailovou adresu (v platném tvaru např. ja@seznam.cz). V rámci antispamové ochrany nebude Vᚠemail nikde zobrazen. Poslouží pouze pro automatické zaslání odpovědí na Vᚠpříspěvek.
Thema:
Kommentar/Präzisierung:  
KOMENTAR NEBYL ULOZEN !!!
V rámci ochrany proti spamovým příspěvkům opište číslo 62 do následujícího políčka:

   


Processing time: 77 msec.
IP address = 3.137.223.73
desktop version