PřihlášeníPřihlášení RegistraceRegistrace nového uživatele  DeutschDeutsch
Vojenský výcvikový prostor Ralsko

Přispěl: Vítězslav Kus

Bývalý vojenský výcvikový prostor Ralsko se rozprostíral na ploše 250 km2 mezi Českou Lípou, Stráží pod Ralskem a Mnichovým Hradištěm.

Po Mnichovu získal v roce 1938 celý prostor Ralska německý Wehrmacht, který zde v roce 1945 vybudoval letiště u Hradčan. Letiště bylo poté poškozeno americkými nálety a po skončení války dokončeno Čs. armádou. Rusové v 80. letech zvětšili přistávací dráhu na celkovou délku 2,7 km a šířku 90 m, aby na ní mohl přistát raketoplán Buran. Dodnes patří k největším ve střední Evropě.

Konec války s sebou přinesl odsun říšských a sudetských Němců z oblasti a osidlování novými obyvateli. V roce 1946 však vláda rozhodla o vytvoření vojenského výcvikového prostoru, a tak po dvou letech bylo v průběhu roku 1947 opětovně vysídleno celkem 15 obcí. V letech 1950 až 1951 byly vysídleny další 3 obce.

Čs. armáda během příštích let vybudovala v Ralsku další vojenská zařízení; výzkumný polygon pro testování různých druhů munice, muniční sklady, tankové střelnice Židlov a Bělá, garáže pro tahače jaderných hlavic a v neposlední řadě přísně utajované sklady jaderných hlavic.

Po invazi a následné okupaci Československa vojsky Varšavské smlouvy roce 1968 obsadila Ralsko až do roku 1991 sovětské armáda.

V souvislosti s vojenskými prostory v České republice je často vyjadřován názor, že jejich existence uchránila tyto oblasti před vnějšími negativními vlivy a zabránila tak devastaci krajiny.

Toto tvrzení platí pro části výcvikových prostorů, které nebyly vojensky využívány. Zde se v nedotčené krajině zachovaly mnohé rostlinné druhy, které se mimo vojenský prostor vyskytují již jen ojediněle.

Naproti tomu v oblastech, kde přímo působily vojenské jednotky (asi 25% z celkového území Ralska), se na krajině a přírodě nesmazatelně podepsala bezohlednost sovětské armády vůči životnímu prostředí. Například v prostoru letiště Hradčany bylo na různých složištích skladováno způsobem, který neodpovídal technickým normám, množství pohonných hmot, raketových paliv, olejů a chlorových látek. Důsledkem je silná kontaminace zemin a podzemních vod ropou, těžkými kovy a dalšími životu nebezpečnými látkami.

Po pádu komunismu se jednou z priorit československé vlády stal ochod sovětských vojsk z území Československa. Po řadě jednání nakonec sovětská vláda v únoru 1990 podepsala mezivládní dohodu o odsunu sovětských vojsk a v květnu 1991 opustil Ralsko poslední sovětský voják.

Po odchodu sovětských vojsk byl vojenský výcvikový prostor Ralsko v roce 1991 zrušen a 1. ledna 1992 vznikla sloučením devíti osad na jeho bývalém území obec Ralsko, se svými 170 km2 po Praze druhá nejrozsáhlejší obec v České republice.

V letech 1993 až 2004 proběhla asanace bývalého vojenského prostoru, během které bylo nalezeno a zlikvidováno přes 120 tis. kusů munice. Nadále probíhá dekontaminace znečistěných půd a podzemních vod. V roce 1995 byla dokončena identifikace majetku a byl zahájen jeho převod obcím a novým uživatelům.

Bývalé vojenské budovy jsou v současné době v omezené míře komerčně využívány jako sklady surovin. Vojenské letiště u Hradčan je částečně používáno ke sportovním účelům, natáčely se zde také filmy Tmavomodrý svět a Stalingrad. Na území tankodromu Židlov byla zřízena obora vzácných druhů zvěře. Další plány na využití, jako například vybudování testovací dráhy mladoboleslavskou Škodou, nebyly zatím realizovány.

Do Ralska se postupně po více než čtyřiceti letech izolace vrací běžný život. Na rozdíl od celorepublikového průměru počet obyvatel v Ralsku prudce stoupá. Paneláky opuštěné sovětskou armádou jsou postupně kompletně rekonstruovány na moderní byty, ve kterých nacházejí bydlení především mladí do 35 let. Většina z nich dojíždí za prací do Mladé Boleslavi. Přesto je však míra nezaměstnanosti v Ralsku stále vyšší než v okolí. Pro zlepšení situace a vytvoření nových pracovních míst se obec snaží do oblasti přilákat zahraniční investory a ve spolupráci s agenturou CzechInvest také jedná o možnostech vybudování průmyslových zón na bývalých armádních pozemcích.

Mezi nevýhody bránící rychlejšímu rozvoji podnikání a turistiky v oblasti vojenských újezdů patří zastaralá infrastruktura, nedokončená privatizace a rizika vyplývající z přítomnosti dosud neodstraněných min, výbušnin, střeliva a jiného nebezpečného materiálu.

Dalším ze současných problémů, se kterým se zatím obec Ralsko nedokáže sama vypořádat, a který ohrožuje unikátně zachovanou krajinu a přírodu, je řádění motoristických chuligánů po lesních cestách bývalého vojenského prostoru. Nerespektují zákaz vjezdu do lesa a naopak se domnívají, že v oblasti, která byla po desetiletí hermeticky uzavřena, je jim a jejich drahým terénním vozům a motocyklům dovoleno vše. A tak jak uzavírá Petr Korbel ve svém článku o Ralsku v Ekonomu: „Něco se s tím bude muset dělat. Byla by škoda, aby to, co nezničila německá armáda ani střední skupina sovětských vojsk, zničili blázniví domácí milovníci oktanů“.

Zdroje:
http://www.ceskalipa.cz/info/vojensky-vycvikovy-prostor-ralsko-a-letiste-v-hradcanech/menu/pruvodce-regionem
http://moderniobec.ihned.cz/1-10002840-13685510-C00000_detail-20
http://www.podzemi-cma.cz/prostory/ralsko/
http://ralsko.novybor.com
http://www.mikroregionpodralsko.cz/obsah.php?obsah.18
http://www.radio.cz/cz/clanek/5902/limit


Vloženo: 12.7.2005



Komentáře a upřesňující informace


Wehrmacht resp. ruský kosmoplán Buran [Luděk 8.3.2008 21:03] | Reagovat
Jen pro doplnění - Die Wehrmacht je rodu ženského. A přistávací dráha pro sovětský (ruský) kosmoplán Buran je poněkud krátká (i na nouzové přistání)
Re: Wehrmacht resp. ruský kosmoplán Buran [Iluke 11.11.2010 11:47] | Reagovat
Myslím,že by šlo pouze o testováni tohoto kosmoplánu. Ale rozšíření letiště se dělalo spíše pro letadla Antonov a nebo v tom byly jiné důvody.
Der Wehrmacht [Pavel Frýda 9.3.2008 14:05] | Reagovat
Myslím, že Wehrmacht je rodu mužského, určitě se psalo a říkalo např. Oberkomando der Wehrmacht OKW, tj. vrchní velení, popř.Hlavní (Generální) štáb
Re: Der Wehrmacht [Miloš Miličevič 9.3.2008 14:58] | Reagovat
Wehrmacht je opravdu rodu ženského die Wehrmacht (pomůcka z češtiny = ta armáda).
Re: Re: Der Wehrmacht [Pavel Frýda 9.3.2008 17:17] | Reagovat
Juknul jsem do slovníku a máte pravdu, Wehr=obrana je feminimum, Oberkomando der Wehrmacht je v 2.pádě, vysvětlila mi to žena, umí německy lépe. Od té doby, co jsem se učil němčinu už uplynulo dost vody...
Re: Re: Der Wehrmacht [Vladimír Kraus 2.12.2009 12:32] | Reagovat
Spíše to bývá překládáno jako "branná moc", což bývalo také používáno v protektorátním hlášení rozhlasu - vrchní velitelství branné moci oznamuje...(další úspěchy na frontě, zejména koncem války...)
Re: Der Wehrmacht [Zbyněk 25.6.2009 21:15] | Reagovat
Skutečně je Wehrmacht rodu ženského protože 2.pád od ženského rodu die je skutečně der
Nejde o to zda je Wermacht Die nebo Der [V.Bilický 23.8.2008 12:14] | Reagovat
Jde o to že v roce 1938 spadla podstatná část Ralska pod Sudety a nikdy nebyla ve správě Wemachtu pouze v roce 1942 a 43 zde cvičila vojska Afrikakorpsu což dokládají nálezy munice a zbraní na bývalých polích mezi Momoní a Novým Dvorem. Také zde němci nevystavěli žádná letiště pouze připravili dvě přistávací plochy na přirozeně rovných lukách u nynějších Hradčan a Hvězdova. Co se také dá za měsíc vybudovat, když němečtí ženisté přijeli do Hradčan (Kumru) v dubnu na povozech s několika desítkami zajatců.
.. [navstevnik 17.9.2009 15:01] | Reagovat
.
Re: .. [Langerová Eva 2.12.2009 11:34] | Reagovat
Se zájmem si čtu vše o Ralsku, a to také v němčině. Je to pěkné obsahově, ale ty chyby v němčině mi vadí, když už je to zveřejněné, mělo by to být OK. Pokud máte zájem, pomohu. E.Langerová
Tady se těžil uran. Teď je třeba desítek miliard [jb 7.7.2010 13:05] | Reagovat
Krása a lesk podzemních vrtů aneb Propíchané Podještědí
http://aktualne.centrum.cz/domaci/fotogalerie/2009/07/02/uranove-doly-v-podjestedi-potrebuji-sanaci/

Bezděz i Ještěd jako na dlani. Nezapomenutelný výlet na Ronov
http://cestovani.idnes.cz/bezdez-i-jested-jako-na-dlani-nezapomenutelny-vylet-na-ronov-pr7-/igcechy.asp?c=A100701_170939_igcechy_tom

Vědci se podívali nově na Máchův kraj a překvapivě našli tajgu
http://zpravy.idnes.cz/vedci-se-podivali-nove-na-machuv-kraj-a-prekvapive-nasli-tajgu-pum-/vedatech.asp?c=A100701_141011_domaci_jba

Lidé a ruiny - Život bývalého vojenského prostoru Ralsko
http://film.realmind.org
Pamětníci [Nováková Klára 29.9.2010 15:21] | Reagovat
Zdravím,
pro svou bakalářskou práci na FF UK, obor historie, hledám pamětníky, kteří pracovali ve vojenském újezdu Ralsko v letech 1948 - 1968.
Děkuji.
Ralsko - Hradčany v létě 1964 [Akela Dlouhán 3.4.2011 17:03] | Reagovat
V zbořené obci Hradčany zbyla bývalá kaple, která v té době sloužila jako stáj pro krávu a na vrcholu obce hřbitov, který v tu dobu likvidoval buldozerista samostatného ženijního praporu z kasáren Mladá v Milovicích. Když buldozerista likvidoval bohatý hrob při odhrnování krycího kamene mu praskly tzv. pakny obou pásů a buldozer nemohl vyjet. Tak kvalitní to byla práce kameníka.
Využití VVP [Petr 19.6.2014 21:10] | Reagovat
Dobrý den,

patřím k těm, kteří rádi tráví čas v překrásné krajině Ralska, opravdu ojedinělá oblast - a je velmi škoda, že se prostor stal místem, kde motoristé vysloveně devastují krajinný ráz a tamní kopcovitý terén. Znám jedince, kteří tento prostor využívají právě svými motorovými vozidly, ať už motocykly, nebo terénními vozidly. Musím přiznat, že ne všichni to jsou, jak se píše v textu, chuligáni. Samozřejmě nemají právo nerespektovat dopravní značení o zákazu vjezdu, ale nabízí se otázka - kde mají tito jedinci provozovat svůj koníček jízdy v terénu, když je to víceméně všude zakázané ? Nenašel by se pro ně nějaký např. mrtvý bod ve VVP, kde by mohli ukájet své jezdecké choutky ? Četl jsem i několik článků spojených s touto problematikou a argument, že po zvážení, se vedení obcí rozhodlo nedat těmto neukázněným motoristům žádný prostor z důvodu, že by je to po čase omrzelo a navštěvovali by i další lokality - tak si myslím že to není žádné řešení a do chvíle, kdy lesní stráži nebude udělena vyšší pravomoc k zastavení a legitimaci, nemůžeme čekat, že tito motoristé s těmito nájezdy přestanou, spíše naopak.

Děkuji za případnou odpověď, s pozdravem Petr
 Komentáře a upřesňující informace
Jméno:
E-mail:
Pokud chcete automaticky zaslat odpovědi, uveďte Vaší emailovou adresu (v platném tvaru např. ja@seznam.cz). V rámci antispamové ochrany nebude Váš email nikde zobrazen. Poslouží pouze pro automatické zaslání odpovědí na Váš příspěvek.
Nadpis:
Komentář/Upřesnění:  
V rámci ochrany proti spamovým příspěvkům opište číslo 55 do následujícího políčka:

   





Více informací ZDE

Trocha reklamy na podporu webu:
TOPlist