Pilsen-Hilfssynagoge und der Älter Judenfriedhof (Plzeň-Pomocná synagoga a starí idovský hřbitov)Beschreibung:
Stará synagoga-svatostánekTato schrána na tóru (aron ha-kode, svatostánek) se ve Staré synagoze nedochovala, stávala na tradiční východní straně synagogy. Sloupy po stranách mají upomínat idům zaniklý jeruzalémský Chrám, nahoře proti oknu pak aseret ha-dibrot (desky úmluvy, desatero), po stranách nahoře symbolické itice z pinie, její vonné dřevo se pouívalo při obětech (tyto itice jsou hojný ozdobný motiv v průčelí plzeňské Velké synagogy). Prostor pro uloení nejcennějího předmětu-svitku tóry (sefer tóra) byl uzavírán uzamykatelnými dřevěnými vrátky a obvykle je také zakrýván parochetem (ozdobnou oponou). Tóra je halena do meílu (plátíku), při jejím nesení zboní idé v úctě povstanou, uklánějí se a meíl líbají. K bohoslubě nutně není zapotřebí přítomnost rabína, postačí i kolený chazan (kantor), popř. kdokoliv z dospělých muů, který o ábesu (sobota) předčítá sidru (týdení úsek tóry). Bohosluba se nemá konat pokud není naplněn tzv.ninjan, dosl.počet tj. přítomnost alespoň 10 muů starích věku bar micva tj.13 let. Také ve Staré synagoze byly bohosluby sloueny v reformním ritu, lavice pro věřící mue byly uspořádány podobně jako v kostelích křesanů, ezrat naim (galerie pro eny) je dodnes zachována.
ema Jisra´el adonaj elohejnu adonaj echad. Baruch em kevod malchuto le´olam va´ed.
Sly Izraeli, Hospodin je ná Bůh, Hospodin je jeden. Poehnané je jméno království Jeho na věky věků.
(zvolání ema, základní modlitba idovského věřícího)
Datum:
Autor: Národopisné muzeum Plzeňska, z publikace V.pirková, idovská komunita v Plzni
Beigetragen:
Pavel Frýda
Eingegeben: 25.3.2009